Mogelijkheden en grenzen van de schoolse invloed op de burgerzin van jongeren.

Auteurs

Siongers, J. (2001). 

 PDF-versie

Abstract

Dit artikel is gebaseerd op een onderzoek dat werd uitgevoerd tijdens het schooljaar 1996 – 1997. De auteur bekijkt de invloed van de school op de burgerschapsattitudes van leerlingen uit het zesde jaar secundair onderwijs (ASO, TSO en BSO). Vooreerst schetst de auteur enkele begrippen zoals waarden, waardevorming en burgerzin. Twee schoolse invloeden op de waarden van jongeren worden besproken. Ten eerste het participatieve karakter van de school en ten tweede de attitudes/waarden van leerkrachten. Zij benadrukt ook dat de school rekening moet houden met buitenschoolse invloeden op de burgerzin van jongeren.

Referentie

Siongers, J. (2001). Mogelijkheden en grenzen van de schoolse invloed op de burgerzin van jongeren. Handboek Leerlingenbegeleiding, 32, 35-48.

Taal

Nederlands

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Burgerschapsattitudes, burgerzin, democratie, participatie, socialisatiemilieu, waarden, waardevorming