Sociaal teruggetrokken gedrag in de onderbouw: het longitudinale verband met sociometrische status en betrokkenheid bij pesten in de middenbouw.

Auteurs

Bokhorst, J., Goossens, F.A., Bokhorst, C.L., Dekker, P.A. & de Ruyter, P.A. (2002).  

 PDF-versie

Abstract

In deze longitudinale studie werd het longitudinale verband onderzocht tussen het gedrag van 171 kinderen en hun sociometrische status en betrokkenheid bij pesten. O.b.v. systematische observatie en leerkrachtbeoordelingsschalen werden 6 gedragsclusters ontwikkeld: ‘active-isolate’, ‘passive-anxious’, ‘unsociable’, ‘average’, ‘socially-active/timid’ en ‘socially-active/aggressive’. Na een tijdspanne van 6 en 18 maand werd van de kinderen een interview afgenomen over hun ervaringen met pesten en hun mening m.b.t. leeftijdsgenoten die betroken zijn bij pestgedrag. Voor het vaststellen van de sociometrische status werden zowel een rating- als een nominatieprocedure gebruikt.

Onderzoeksfiche

Referentie

Bokhorst, J., Goossens, F.A., Bokhorst, C.L., Dekker, P.A. & de Ruyter, P.A. (2002). Sociaal teruggetrokken gedrag in de onderbouw: het longitudinale verband met sociometrische status en betrokkenheid bij pesten in de middenbouw. Pedagogiek, 22, (1), 25-40.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN

1567-7109

Trefwoorden

Gedrag, longitudinaal onderzoek, pesten, schoolkinderen