Onderzoek over inclusief onderwijs als vernieuwingsproces in Vlaamse basisscholen: een meervoudige gevalsstudie.
Auteurs
Ghesquière, P., Moors, G., Maes, B. & Vandenberghe, R. (2000).

Abstract
Op 7 juli 1998 keurde de Algemene raad van de Vlaamse Onderwijsraad het Advies over inclusief onderwijs goed. In de bijlage van het advies worden voorwaarden en aandachtspunten bij de realisatie van inclusief onderwijs opgesomd. Om de relevantie hiervan na te gaan, gaf de Vlor een studieopdracht aan de Afdeling Orthopedagogiek en het Centrum voor Onderwijsbeleid en –vernieuwing van de K.U. Leuven. In dit artikel worden de resultaten van deze studie besproken. Om de realisatie van inclusief onderwijs als vernieuwingsproces in beeld te brengen, maken de auteurs gebruik van twee conceptuele modellen: het Model voor de Analyse van een Innovatieproces (AIP-model) en het conceptueel model dat ten grondslag lag aan de ontwikkeling van de vragenlijst ‘Zorg voor onderwijsleerproblemen in het lager onderwijs.’
Referentie
Ghesquière, P., Moors, G., Maes, B. & Vandenberghe, R. (2000). Onderzoek over inclusief onderwijs als vernieuwingsproces in Vlaamse basisscholen. Een meervoudige gevalsstudie. Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid, (1), 18-25.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Basisonderwijs, buitengewoon onderwijs, inclusief onderwijs, innovatie