De roep van de Vlaamse overheid: Arbeidsoriëntaties van hooggeschoolden in Vlaanderen en het imago van de overheid.
Auteurs
Vandenabeele, W., Hondeghem, A., Steen, T. & Parys, M. (2001).

Abstract
‘De roep van de Vlaamse overheid’ bespreekt de vraag van de aantrekkelijkheid van de overheid als werkgever op de arbeidsmarkt volgens jongeren. Het boek bestaat uit twee delen. Een eerste deel handelt over de situatie op de arbeidsmarkt. Het verleden, heden en de toekomst van de Vlaamse arbeidsmarkt worden uitgebreid besproken. In een tweede deel wordt meer informatie verzameld over de preferenties van de potentiële ambtenaren op het gebied van arbeid. Er wordt een uitgebreide analyse gemaakt van hun arbeidsvoorkeuren en de achterliggende oorzaken. Ook de imago’s van verschillende sectoren en individuele werkgevers komen uitgebreid aan bod. Dit culmineert uiteindelijk in een analyse van het imago van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap volgens de jonge respondenten. Op basis van de informatie van de eerste twee delen worden in het besluit op een gefundeerde wijze een aantal adviezen geformuleerd. Het instrument dat voortvloeit uit de resultaten van dit onderzoek moet een methodologie aanreiken om op geregelde basis de oefening te herhalen, bijvoorbeeld voor specifieke doelgroepen.
Referentie
Vandenabeele, W., Hondeghem, A., Steen, T. & Parys, M. (2001). De roep van de Vlaamse overheid: Arbeidsoriëntaties van hooggeschoolden in Vlaanderen en het imago van de overheid. Brugge: die Keure.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Boek
ISBN
90-5751-982-8
Trefwoorden
Jobperceptie, werkloosheid, arbeidsmarkttransitie, hoger onderwijs