Ongekwalificeerd: zonder paspoort? Een onderzoek naar de omvang, karakteristieken en aanpak van de ongekwalificeerde onderwijsverlaters

Auteurs

Douterlunge, M., Van de Velde, V., Rubbrecht, I, Van Valckenborgh, K., Lauwereys, L., Nicaise, I. & Van Damme, J. (2001).  

 PDF-versie

Abstract

De Vlaamse regering wil de ongekwalificeerde uitstroom tegen 2004 met een vijfde verminderd zien. Waarover gaat het als de ongekwalificeerde uitstroom wil ingedijkt worden? Over hoeveel jongeren gaat het dan? De onderzoekers bewerkten verschillende databanken om de grootte van de groep te berekenen. Hoe kan het zover komen? Zijn er voorspellende variabelen? Een analyse op de longitudinale databank van het LOSO-project gaf de onderzoekers meer inzicht in de schoolloopbaan en in het persoonlijk en sociaal profiel van deze jongeren. Welk beleid zou hierrond best gevoerd worden? Een synthese van dit en vorige HIVA-onderzoeken en buitenlandse voorbeelden geven de aanzet tot een breed opgezet actieplan met als ankerpunt het leerrecht voor iedere jongere.

Onderzoeksfiche

Referentie

Douterlunge, M., Van de Velde, V., Rubbrecht, I, Van Valckenborgh, K., Lauwereys, L., Nicaise, I. & Van Damme, J. (2001). Ongekwalificeerd: zonder paspoort? Een onderzoek naar de omvang, karakteristieken en aanpak van de ongekwalificeerde onderwijsverlaters. Onuitgegeven onderzoeksrapport, K.U.Leuven, HIVA

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

ISBN

90-5550-282-0

Trefwoorden

Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, kwalificatie, ongekwalificeerde uitstroom, onderwijsverlaters, schoolloopbaan