Does vocational schooling facilitate criminal offending? A study of educational tracking in Finland.

Auteurs

Savolainen, J., Hughes, L., Hurtig, T., Ebeling, H. & Taanila, A. (2013).  

 PDF-versie

Abstract

Het Finse onderwijssysteem splitst leerlingen op in academisch georiënteerde en beroepsgeoriënteerde richtingen op bij de overgang naar het hoger secundair onderwijs. Deze laatste zijn georganiseerd als gespecialiseerde opleidingsprogramma’s en zijn sterk gesegregeerd naar geslacht en hebben de neiging om vooral slecht gemotiveerde leerlingen met gedragsproblemen aan te trekken. Verder bouwend op de differentiële associatietheorie verwacht deze bijdrage dat deze settings crimineel gedrag faciliteren. In deze bijdrage wordt gebruik gemaakt van de data van de longitudinale studie ‘1986 Northern Finland Birth Cohort Study’, waarin 9362 individuen geboren tussen juli 1985 en juni 1986 worden gevolgd. Dit onderzoek bestaat uit een prenatale bevraging van moeders, ziekenhuisgegevens bij geboorte, een gezondheidsstudie op zeven jaar, een leerstoornisstudie op acht jaar en een studie naar welbevinden op de leeftijd van 15-16 jaar; elke wave kent een multi-informanten design. Daarnaast worden deze surveygegevens aangevuld met data uit officiële statistieken. Voor deze studie wordt enkel gebruik gemaakt van 3259 respondenten die aan elke wave participeerden en die de relevante vragen in de adolescentiestudie invulden. Uit de analyses blijkt op de eerste plaats dat participatie aan het beroepsonderwijs een sterke voorspeller is voor delinquent gedrag bij jongens, zelfs na controle op een hele reeks van factoren. Bij meisjes verdwijnt dit effect echter nadat gecontroleerd is voor deze factoren. Ten tweede toont deze studie aan dat participatie in beroepsonderwijs het verband tussen laag academisch presteren en crimineel gedrag bij jongens volledig medieert.

Referentie

Savolainen, J., Hughes, L., Hurtig, T., Ebeling, H. & Taanila, A. (2013). Does vocational schooling facilitate criminal offending? A study of educational tracking in Finland. European Journal of Criminology

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Daderschap, etiologie, probleemgedrag, secundair onderwijs