Growing up in a symbolic society: the difference beetween ‘Spirou’ and ‘Tintin’. Gender and educational tracking in the social and cultural practices of young people in Flanders. Working paper 2003-02.
Auteurs
Stevens, F. (2002 – 2003),

Abstract
Sinds de vroege jaren tachtig is de relatie tussen jongeren en de arbeidsmarkt fundamenteel verandert in België. De hoge werkloosheidscijfers bij jongeren en het regeringsbudget hebben geleid tot uitstel van jongerentoeleiding naar de arbeidsmarkt. De meest opvallende beleidsmaatregel was de verlenging van de leerplicht tot 18 jaar. Recent onderzoek toont aan dat politieke opvattingen en culturele bezigheden van jongeren predominant gestructureerd zijn volgens onderwijsvorm en het geslacht. Terzelfdertijd is er een belangrijke associatie tussen sociale achtergrond en onderwijskeuze. Deze paper houdt rekening met deze structurering van de sociale en culturele beoefening van jongeren tijdens hun onderwijsloopbaan en het geslacht. Het is gebaseerd op een survey van 13.000 jongeren van het secundair onderwijs (16 – 18 jaar) in Vlaanderen. Het onderzoekt de smaakverschillen qua muziek, mediagebruik (oud en nieuw), winkelgedrag, sociale participatie, sociale netwerken, opvattingen over politiek (democratisch burgerschap) en opvattingen over vriendschap. Op het vlak van beleid, zijn deze bevindingen illustraties van de hoofdas van de dominerende cultuur en bieden ze een framework om de culturele processen, die de vorm geven aan het alledaagse leven van jongeren te verstaan.
Referentie
Stevens, F. (2002 – 2003), Growing up in a symbolic society: The difference between ‘Spirou’ and ‘Tintin’. Gender and educational tracking in the social and cultural practices of young cultural practices of young people in Flanders. Conference Proceeding, paper voorgedragen op XVth World Congress of Sociology, Brisbane, 7 tot 13 juli 2002.
Taal
Engels
Publicatievorm
Conference proceeding
Trefwoorden
Cultuur, gender, lifestyle, onderwijs, smaak, subculturen