Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Een longitudinale analyse van de interactie-effecten van geslacht, etniciteit en socio-economische status op de bereikte onderwijspositie.

Auteurs

Hermans, D.J., Opdenakker, M.-C. & Van Damme, J. (2003).  

 PDF-versie

Abstract

Dit rapport is een vervolg op het LOA-rapport nr.7: “Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Een longitudinale analyse van de interactie-effecten van geslacht, sociaal-economische status en etniciteit op het bereikte onderwijsniveau”. Deze rapporten vertrekken vanuit de vaststelling dat de onderwijsloopbaan in sterke mate correleert met de sociale positie die men doorheen het verdere leven zal innemen. Dit onderzoek naar gelijke onderwijskansen probeert de vraag naar gelijke kansen te beantwoorden door de loopbanen van verschillende sociale groepen te onderzoeken. In LOA-rapport nr.7 gingen de onderzoekers na of er effecten zijn van geslacht, etniciteit en de socio-economische situatie op de bereikte onderwijspositie van leerlingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen, en zo ja of deze effecten additief zijn of niet. In dit rapport worden vergelijkbare analyses uitgevoerd op een nieuw ontwikkelde afhankelijke variabele namelijk: de laatste succesvolle positie in het secundair onderwijs.

Onderzoeksfiche

Referentie

Hermans, D.J., Opdenakker, M.-C. & Van Damme, J. (2003). Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Een longitudinale analyse van de interactie-effecten van geslacht, etniciteit en socio-economische status op de bereikte onderwijspositie met aandacht voor het effect van de school: een vervolg. LOA-rapport nr.17. Onuitgegeven onderzoeksrapport, K.U.Leuven, Steunpunt Loopbanen doorheen Onderwijs naar Arbeidsmarkt, Cel voor Analyse van Onderwijsloopbanen.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Diversiteit, gender, kansenongelijkheid, secundair onderwijs, schoolloopbanen