Display of alcohol use on facebook: a content analysis. Cyberpsychologie, behavior, and social networking,

Auteurs

Beullens, K., Schepers, A. (2013).  

 PDF-versie

Abstract

Nederlands:

Deze studie heeft twee hoofddoelstellingen. Ten eerste onderzoekt het hoe het gebruik van alcohol wordt geportretteerd in de visuele en tekstuele referenties op Facebook. Ten tweede tracht het te bepalen hoe vrienden reageren op deze alcohol gerelateerde posts. Een inhoudsanalyse van 160 Facebook-profielen genereerde 2575 foto’s en 92 status updates die verwezen naar het gebruik van alcohol (ongeveer 6,50% van de foto’s in de totale steekproef en 2.90% van de totale status updates). In deze visuele en tekstuele verwijzingen, evenals in de peer reacties op deze posts, wordt meestal in een positieve context gerefereerd naar alcoholgebruik (bij 72,23% van de beelden en 72,83% van de berichten). Bovendien bleek uit multiple regressie analyses dat het aantal Facebook-vrienden en het aantal status updates die verwijzen naar het gebruik van alcohol significante voorspellers zijn van het totale aantal geüploade foto’s waarop alcohol gebruikt wordt. De resultaten van deze studie worden besproken in het kader van verwachtingsmodellen van gedrag en theorieën rond media-effecten. Ze laten zien dat alcohol gerelateerde verwijzingen veel voorkomend zijn, terwijl de negatieve reacties op deze posts eerder zeldzaam zijn. Verder onderzoek naar de effecten van deze visuele en tekstuele boodschappen is volgens dit onderzoek zeker gerechtvaardigd.

Engels:

The present study has two main objectives. First, to examine how alcohol use is portrayed in the visual and textual references on Facebook, and second, to determine how friends react to these alcohol-related postings. A theoretically based content analysis of 160 Facebook profiles generated 2,575 pictures and 92 status updates referring to alcohol use, which represented about 6.50% of the pictures in the total sample and 2.90% of the status updates. These visual and textual references, as well as the peer reactions to these posts, mostly referred to alcohol use in a positive context (72.23% of the pictures and 72.83% of the messages). Furthermore, multiple regression analyses identified the number of Facebook friends and the number of status updates referring to alcohol use as significant predictors of the total number of uploaded pictures containing alcohol use. The results of this study are discussed within the framework of expectancy models of behavior and media effects theories, and show that alcohol-related references are quite common, while negative reactions to these posts are seldom. Further research into the effects of these visual and textual messages is warranted.

Referentie

Beullens, K., Schepers, A. (2013). Display of alcohol use on facebook: a content analysis. Cyberpsychologie, behavior, and social networking, 10.1089/cyber.2013.0044.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

2152-2715

Trefwoorden

Algemene cijfers, mediagebruik, media-invloeden, socialisatie, alcohol