“Is dat echt?”: leefwereldonderzoek bij jongeren.

Auteurs

De Bruyckere, P. & Vermeylen, T. (2011). 

 PDF-versie

Abstract

Dit onderzoek gaat na welke criteria een persoon of een groep personen gebruikt om iets of iemand als authentiek te beschouwen. Zo willen ze een operationalisering aanbieden van het complexe begrip ‘authenticiteit’ en het zo hanteerbaar maken voor de dagelijkse praktijk. De onderzoeksvragen zijn aangepakt via een kwalitatief onderzoek op basis van 41 semigestructureerde interviews met leerlingen tussen 15 en 19 jaar, met een specifieke focus op het microniveau van de klas. De resultaten van dit onderzoek draaien in eerste instantie allemaal rond verwachtingen. Wat de jongeren verwachten van hun leerkrachten bepaalt welke criteria voor hen het belangrijkste zijn om die begeleiders al dan niet als authentiek te ervaren. In het onderwijs is de belangrijkste verwachting dat je als jongere iets bijleert. Vakkennis is daarom voor hen het belangrijkste criterium en is vaak de basis om een leerkracht al dan niet als echt te beoordelen. Jongeren verwachten ook uniciteit en passie. Ze willen iets bijleren van hun leerkracht. Ook verwachten ze een zekere afstand van het onderwijzend personeel. Jongeren zijn zeer genuanceerd over de mate waarin een leerkracht zichzelf blootgeef. Het is essentieel om de verwachtingen te kennen van de jongere. Wat wil hij of zij bereiken en welke rol ziet hij of zij voor de volwassene hierin. Deze verwachtingen bepalen voor een groot deel welke afstand de jongere van je verwacht en welk belang vakkennis heeft.

Referentie

De Bruyckere, P. & Vermeylen, T. (2011). “Is dat echt?”: leefwereldonderzoek bij jongeren. Gent: Artevelde hogeschool.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Non-cognitieve waarden en vaardigheden, schoolwelbevinden, vrijetijdsbeleving, jobperceptie