How to cope and build online resilience?

Auteurs

D’haenens, L., Vandoninck, S., Donoso, V. (2013). 

 PDF-versie

Abstract

Dit rapport van EU kids online presenteert nieuwe bevindingen in verband met de coping strategieën die kinderen gebruiken wanneer ze in contact komen met negatieve ervaringen online, en of ze al dan niet geholpen worden door deze strategieën. De onderzoekers richten zich op de ‘veerkracht’ – het vermogen om te kunnen omgaan met deze negatieve ervaringen online of offline. Er werden twee leeftijdsgroepen bevraagd, 9-10 jarigen (n=498) en 11-16 jarigen (n=4923). De onderzoekers maken gebruik van lineaire, logistische en meervoudige regressie analyses. De conclusie volgens het onderzoek is dat de online en offline kwetsbaarheid met elkaar verbonden zijn. Kinderen met psychologische problemen hebben meer te lijden onder zowel online als offline risico’s dan andere jongeren. Ze hebben niet alleen meer moeilijkheden om hun emoties, gedrag en sociaal gedrag in de ‘online wereld’ te beheersen, maar het is ook waarschijnlijker dat ze in deze ‘online wereld’ het gevoel hebben lastig gevallen te worden en overstuur te raken. De onderzoekers bieden verschillende aanbevelingen aan die de online veerkracht van kinderen kunnen verbeteren. Ook leraren spelen een rol bij het stimuleren van hun leerlingen. Voldoende digitale vaardigheden bij de leerkrachten zelf zijn daarom ook essentieel.

Referentie

D’haenens, L., Vandoninck, S., Donoso, V. (2013). How to cope and build online resilience? Londen: LSE.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

ISBN-ISSN

2045‐256X

Trefwoorden

Opvoeding, mediagebruik, media-invloeden, zorg, begeleiding, ondersteuning, ict