The digital divide among young people in Brussels: social and cultural influences on onwnership and use of digital technologies.
Auteurs
Mertens, S., d’Haenens, L. (2010).

Abstract
Nederlands:
Dit artikel brengt verslag uit van een onderzoek met jongeren in Brussel (n=1005) en hun bezit en gebruik van digitale technologieën. Het onderzoek richt zich specifiek op de sociale en culturele diversiteit binnen deze groep. Socio-culturele diversiteit omvat verschillen in etniciteit en geslacht, taal- en opleidingsniveau, alsook sociale en economische status. Men onderzoekt de relatie van deze socio-culturele verschillen met de digitale kloof in termen van bezit en gebruik. De analyses tonen een aanhoudende kloof aan in bezit van deze digitale technologieën tussen sociaal zwakkere versus sterkere groepen. Toch is er qua gebruik niet zo’n groot verschil tussen de twee groepen. Ook sociaal zwakkere groepen wenden online gebruikersprofielen niet louter aan als sociaal gegeven, maar vinden ook de weg naar de instrumentele functie ervan.
Engels:
This article reports on a survey of youth in Brussels (N = 1,005) and their ownership and use of digital technologies, focusing specifically on the social and cultural diversity within this group. Socio-cultural diversity includes differences regarding ethnicity and gender, language and educational attainment, as well as social and economic status. The relationship of these socio-cultural differences with the digital divide in terms of ownership and use is investigated. The data show a persistent ownership divide between socially weaker versus stronger groups accompanied by an emerging socially compensatory function of instrumentally oriented user profiles among the socially weaker groups.
Referentie
Mertens, S., d’Haenens, L. (2010). The digital divide among young people in Brussels: Social and cultural influences on ownership and use of digital technologies. Communications 35, 187-207.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN-ISSN
0341-2059
Trefwoorden
Gender, interculturaliteit, kansenongelijkheid, diversiteit, mediabezit, mediagebruik, socialisatie, ICT, maatschappelijk belang/effecten