Excessive Internet Use among European Children.

Auteurs

Smahe, D.l, Helsper, E., Green, L., Kalmus, V., Blinka, L., & Ólafsson, K. (2012).  

 PDF-versie

Abstract

EU kids online stelt de bevindingen voor van een onderzoek dat overmatig gebruik van internet bij kinderen nagaat. De term ‘overmatig gebruik’ duidt een patroon aan van repetitief, compulsief en ongecontroleerd gebruik. Er wordt niet zozeer geduid op de hoeveelheid internetgebruik, maar eerder op de (negatieve) gevolgen van dit gebruik, en de manier waarop jongeren er zich bij voelen. Er werden 19.834 jongeren tussen 11 en 16 jaar uit 25 verschillende landen bevraagd. Het onderzoek stelt zes basiscomponenten voorop om dit verslavend gedrag te meten: prominentie (hoeveel gedachten worden beheerst door het internet), stemmingswisselingen (subjectieve ervaringen beïnvloed door internetgebruik), tolerantie (mensen moeten meer tijd doorbrengen op het internet om hetzelfde effect te krijgen), ontwenningsverschijnselen (negatieve gevoelens en emoties, die volgen op het beëindigen van internetgebruik), interpersoonlijke conflicten (vooral die in nauwe sociale relaties) of intrapersoonlijke conflicten (die zich uitsluitend afspelen in de eigen individuele geest), en terugval (falen van het vermindering in gebruik van het internet). Het onderzoek toont aan dat hoewel 29% van de kinderen vijf of meer componenten toonden van overmatig internetgebruik, bij slechts 1% een gebruik op pathologisch niveau kan aangetoond worden. Veel tijd online doorbrengen is niet per se een teken dat een kind problemen heeft met het gebruik van internet volgens dit onderzoek. De resultaten suggereren dat de kinderen die het meest kwetsbaar zijn voor overmatig gebruik van internet en de negatieve gevolgen daarvan jongeren zijn die ouder zijn, jongeren zijn met emotionele problemen en jongeren met een grote drang naar sensatie zijn. Om overmatig gebruik van internet te voorkomen, is het volgens dit onderzoek raadzaam dat de ouders actief betrokken worden bij de online activiteiten van hun kind en dit door ondersteuning en discussie.

Referentie

Smahe, D.l, Helsper, E., Green, L., Kalmus, V., Blinka, L., & Ólafsson, K. (2012). Excessive Internet Use among European Children. Londen: LSE.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

ISBN-ISSN

2045-256X

Trefwoorden

Gender, kansenongelijkheid, mediagebruik, mediabezit, media-invloeden, ict