Use of old and new media by ethnic minority youth in Europe with a special emphasis on Switzerland

Auteurs

Bonfadelli, H., Bucher, P. & Piga, A. (2007). 

 PDF-versie

Abstract

Het eerste deel van dit artikel vat het onderzoek uitgevoerd in het laatste decennium op het gebied van mediagebruik bij etnische minderheden in Europa samen. Leidende onderzoeksvragen, onderliggende paradigma’s en empirische evidentie worden op een vergelijkende manier kritisch besproken. In het tweede deel worden de empirische data van een Zwitsers onderzoek bij 1600 adolescenten tussen 12 en 17 jaar met allochtone en Zwitserse achtergronden voorgesteld. De vergelijkende studie toont gelijkenissen en verschillen in toegang tot en het gebruik van oude en nieuwe media zoals het internet alsook de link tussen mediagebruik en sociale integratie of culturele identiteit. Extra aandacht wordt gegeven aan etnische versus sociale factoren als onderliggende verklarende factoren. De resultaten van het Zwitsers onderzoek worden geplaatst in de context van Europees onderzoeksevidentie.

Onderzoeksfiche

Referentie

Bonfadelli, H., Bucher, P. & Piga, A. (2007). Use of old and new media by ethnic minority youth in Europe with a special emphasis on Switzerland. Communications, 32, 141-170.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Diversiteit, mediabezit, mediagebruik