Onveiligheidsbeleving van jonge adolescenten op school: de rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school.

Auteurs

Van Damme, A. & Pauwels, L (2010).  

 PDF-versie

Abstract

In het artikel worden de kinderculturen van een groep Nederlandse kinderen beschreven. Deze empirische gegevens worden vergeleken met theoretische noties over ‘modernisering’ van de kindercultuur, een theorie die vooral in Duitsland uitgewerkt wordt. Uit verschillende (Duitse) empirische studies blijkt dat het effect van modernisering niet voor alle kinderen gelijk is. Meer traditionele en meer moderne kinderculturen komen naast elkaar voor. Er wordt nagegaan in hoeverre deze veronderstellingen opgaan voor de 38 kinderen van het project. Naast de kindercultuur wordt de communicatie tussen ouder(s) en kind belicht. Ook die is door het moderniseringsproces veranderd. Niet alle ouder-kind relaties zijn in dezelfde mate beïnvloed. Onderzoek heeft aangetoond dat ‘bevelgezinnen’ en ‘onderhandelingsgezinnen’ naast elkaar voorkomen. In het onderzoek gaat de auteur na in hoeverre veranderingen in de ouder-kind communicatie samenhangen met veranderingen in de kindercultuur. Daarbij word aandacht geschonken aan de invloed van leeftijd en sekse van het kind en het sociaal milieu van herkomst op de kindercultuur.

Onderzoeksfiche

Referentie

Van Damme, A. & Pauwels, L (2010). Onveiligheidsbeleving van jonge adolescenten op school: de rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Panopticon, 31, (6), 17-36.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN

0771-1409

Trefwoorden

Onveiligheidsgevoelens, slachtofferschap, schoolwelbevinden