To read or not to read: Can policy support the future reader market? A Flemish case study.

Auteurs

Raeymaeckers, K.; Hauttekeete, L. & Deprez, A. (2007).  

 PDF-versie

Abstract

Sedert een tijd is de Europese krantenmarkt geconfronteerd met een daling van verkoop. Onderzoek gefocust op de consumptiepatronen toonde aan dat vooral jongeren minder tijd spenderen aan het lezen van kranten. Sinds 2003 subsidieert de Vlaamse Overheid het Kranten in de Klas (KiK) programma om op deze manier kwalitatieve en langdurige alternatieven van perssubsidies te generen. De overheid en de Vlaamse krantenuitgevers hebben ieder jaar meer dan 1 miljoen kranten bij scholen verspreid. Tijdens ieder schooljaar hebben ongeveer 100.000 studenten deelgenomen aan het project. De financiële steun groeide en onlangs besliste de Vlaamse Overheid om zijn subsidies te verhogen tot € 1.2 miljoen, waardoor de oorspronkelijke doelgroep van 16-18 jarigen uitgebreid kan worden. Het artikel analyseert de attitudeveranderingen bij leerlingen die deelnamen aan het KiK tussen februari en mei 2005 in een pre en posttest design onderzoek.

Onderzoeksfiche

Referentie

Raeymaeckers, K.; Hauttekeete, L. & Deprez, A. (2007). To read or not to read: Can policy support the future reader market? A Flemish case study. European Journal of Communication, 22 (1), 89-108.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Artikel

Trefwoorden

Kranten, KiK, perssubsidies, lezersmarkt