Hergo op school. Herstelgerichte antwoorden op tuchtproblemen in de school. Herstelgericht groepsoverleg als case-study.
Auteurs
Burssens, D. & Vettenburg, N. (2004).

Abstract
Nu en dan krijgen scholen te maken met incidenten die de schoolgemeenschap ernstig raken. Een zware vechtpartij, vandalisme, het dealen van drugs, fysieke bedreigingen, een grote diefstal of geëscaleerd pestgedrag kunnen enorme spanningen veroorzaken binnen een schoolteam. Niet alleen de rechtstreekse slachtoffers van het incident, maar ook hun omgeving, klasgenoten, leerkrachten en directieleden worden vaak op verschillende manieren geraakt door dergelijke gebeurtenissen. De jongere die zelf in de fout gaat, draagt uiteraard ook gevolgen van zijn daad. Hij of zij ziet zijn schoolcarrière in het gedrang komen, raakt vaak geïsoleerd van klasen/of schoolgenoten en dreigt niet zelden van school verwijderd te worden. In dit onderzoek werd een experiment opgezet met ‘herstelgericht groepsoverleg’ in een poging om een constructief antwoord te geven op al deze schadelijke gevolgen. Sinds 2000 wordt binnen het Vlaamse jeugdbeschermingssysteem het ‘herstelgericht groepsoverleg’, of kortweg ‘hergo’, toegepast als antwoord op ernstige jeugddelinquentie. De beloftevolle resultaten die daarmee behaald werden deden besluiten om aan de hand van dezelfde methode een experiment binnen het onderwijs op te starten. Het onderzoeksrapport bespreekt het opzet van het experiment en de resultaten bekomen uit observaties en interviews met slachtoffers, daders, hun omgeving, leerkrachten, directieleden en moderatoren.
Referentie
Burssens, D. & Vettenburg, N. (2004). Hergo op school. Herstelgerichte antwoorden op tuchtproblemen in de school. Herstelgericht groepsoverleg als case-study. Onuitgegeven onderzoeksrapport, K.U.Leuven, Faculteit Rechtsgeleerdheid, OGJC.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
Delinquentie, hergo, herstelrecht, probleemgedrag