Tijd, arbeid en communicatie in het gezin: de visie van moeders, vaders en tieners vergeleken.
Auteurs
Van den Bergh, B., Goedseels, E., Laenen, A., Ackaert, L. & De Rycke, L. (2003).

Abstract
Centraal in het boek ‘Tienertijd’ staan de eigen beleving van 10- tot 18-jarigen, de wijze waarop ze via communicatie en opvoeding de omgang met belangrijke anderen thuis en op school ervaren, hun welzijn en hun actieve interactie met diverse structurerende contexten. In de inleiding van deze bijdrage wordt vanuit onderzoeksliteratuur geduid waarom het belangrijk is om zowel aan de visie van kinderen en jongeren als aan die van de ouders aandacht te besteden. Verder gaat men in op de verschillen in communicatie van vader en moeder met hun zoon en dochter en op de invloed van de werksituatie van ouders. Het empirisch onderzoek richt zich op drie vragen. In eerste instantie nagegaan welke verschillen er zijn tussen vaders en moeders inzake werksituatie, tijdsbesteding, dagtaak en tijd voor andere activiteiten. Ten tweede focust men op de vraag hoe sterk de visie van tieners op communicatie en acceptatie in het gezin verschilt van die van de ouders. Ten derde wordt nagegaan of de zwaarte van de dagtaak van de ouders de visie op communicatie en acceptatie in het gezin beïnvloedt. Het gaat hierbij telkens om communicatie in de verschillende subsystemen van het gezin. Een samenvatting van de resultaten, gekoppeld aan een kritische reflectie en beleidssuggesties vormen het besluit van deze bijdrage.
Referentie
Van den Bergh, B., Goedseels, E., Laenen, A., Ackaert, L. & De Rycke, L. (2003). Tijd, arbeid en communicatie in het gezin: de visie van moeders, vaders en tieners vergeleken. In B. Van den Bergh, L. Ackaert &, L. De Rycke (Eds.), Tienertijd. Communicatie, opvoeding en welzijn in context: 10- tot 18-jarigen, ouders en leerkrachten bevraagd (pp. 109-136). Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Bijdrage in reader
ISBN-ISSN
90-441-1359-3
Trefwoorden
Communicatie, huishouden, rolpatronen, taakverdeling