Ontwikkeling van een referentiekader voor opvoedingsondersteunende projecten.

Auteurs

Schillemans, L. & Verschelden, G. (2003).  

 PDF-versie

Abstract

Het preventieteam binnen de West-Vlaamse Comités voor Bijzondere Jeugdzorg vroeg zich af wat het vanuit de actuele discussies opvoedingsondersteuning kan doen in het kader van hun preventiebeleid. Ze stelden deze vraag aan de vakgroep Sociale Agogiek van de Universiteit Gent. De uitgangspunten van opvoedingsondersteuning werden onder de loep genomen. Daaruit is een referentiekader voor preventieprojecten gegroeid. In het rapport wordt eerst stil gestaan bij het concept ‘opvoedingsondersteuning’ om tot een definitie te komen. Naast een definitie van opvoedingsondersteuning werden vier denkpistes uitgewerkt die richting kunnen geven aan preventieprojecten. Deze vier pistes houden achtereenvolgens verband met de doelgroep, vrije tijd, gezin en netwerken. Het resultaat van de ontwikkeling van dit referentiekader bestaat uit enkele voorwaarden voor opvoedingsondersteuning die als uitgangspunten voor preventieprojecten kunnen fungeren.

Onderzoeksfiche

Referentie

Schillemans, L. & Verschelden, G. (2003). Ontwikkeling van een referentiekader voor opvoedingsondersteunende projecten. Onuitgegeven onderzoeksrapport, UGent & Preventieteam Bijzondere Jeugdzorg West-Vlaanderen (Brugge).

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Belevingsonderzoek, bijzondere jeugdbijstand, cliënten, gezinsondersteuning, maatschappelijk achtergesteld, maatschappelijk kwetsbaar, ondersteuning, opvoedingsondersteuning, opvoedingssituaties, opvoedingsverantwoordelijkheid, ouderparticipatie, prioritaire doelgroepen, profielanalyse, registratiegegevens, vrijetijdsinitiatieven, vrijetijdsondersteuning