De relatie tussen ouder-kind en kind-kindinteractie.
Auteurs
Goudena, P. P. & Gerrits, M. H. (2003).

Abstract
In de pedagogiek en de psychologie wordt ervan uitgegaan dat er een verband is tussen de kwaliteit van de ouder-kindrelatie en de manier waarop kinderen omgaan met andere kinderen. Vanuit het continuïteitsperspectief (een sterk verband) of het domeinspecifieke perspectief (een zwak verband) kan verschillend tegen deze relatie aangekeken worden. In de huidige studie zijn 55 zevenjarige kinderen zowel in interactie met vader en moeder, als in interactie met een klasgenootje geobserveerd. De interacties werden vergeleken op de mate van gedeelde positieve emoties, totale controle, balans in controle, gelijktijdig spel, wederkerigheid en conflict.
Referentie
Goudena, P. P. & Gerrits, M. H. (2003). De relatie tussen ouder-kind en kind-kindinteractie. Nederlands tijdschrift voor de psychologie, 58, (6), 158-167.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISSN
0028-2235
Trefwoorden
Conflict, emoties, gezin, gezinsrelaties, interactie, kind-kindinteractie, ouder-kindinteractie, spel, wederkerigheid