Verliezers zullen verliezen, of niet?
Auteurs
Van Houtte, M. (2003).

Abstract
In dit artikel wordt nagegaan welke schoolkenmerken medebepalend zijn voor het al dan niet succesvol zijn van leerlingen. Op basis van verslagen van de Vlaamse onderwijsinspectie is er in dit onderzoek gekeken naar onder andere twee structurele schoolkenmerken, het schooltype en de schoolgrootte. Alleen de schooltypes die in Vlaanderen het meest voorkomen zijn onderzocht: scholen voor algemeen secundair onderwijs en scholen voor technisch en beroepssecundair onderwijs. Naast schooltype en schoolgrootte worden ook de gemiddelde sociaaleconomische status van de leerlingen, de geslachtscontext en de mate waarin subjectieve elementen meespelen bij de beslissing of een leerling kan overgaan of moet zittenblijven als factoren onderzocht. Dan rest de vraag waarom die schoolkenmerken effect hebben. In de literatuur wordt op basis van kwalitatief onderzoek gesuggereerd dat de academische cultuur op de scholen een rol hierin speelt. In dit onderzoek is gepoogd die academisch cultuur onder leerlingen en leerkrachten te meten en de resultaten in verband te brengen met de schoolkenmerken en de faalkans van de leerlingen.
Referentie
Van Houtte, M. (2003). Verliezers zullen verliezen, of niet? Didaktief & School, 33, (1/2), 18-19.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Academische cultuur, academische doelen, afstromen, antischoolcultuur, attitudes, differentiatie, faalkans, houding van docenten, houding van leerlingen, leerlingencultuur, polarisatie, prestatiegerichtheid, schoolcultuur, schoolgrootte, schooltype, studiegerichte cultuur, zittenblijven