De invloed van de schoolloopbaan en de onderwijsvorm op het welbevinden van laatstejaars secundair onderwijs.

Auteurs

Pelleriaux, K. (2002).  

 PDF-versie

Abstract

Aan de hand van het onderzoek tracht men na te gaan in hoeverre de schoolloopbaan en de onderwijsvorm invloed hebben op het welbevinden van laatstejaars secundair onderwijs. Voor het onderzoek maakt men gebruik van de data verkregen uit een onderzoek naar de invloed die scholen hebben op de waarden van hun leerlingen (Elchardus, Kavadias en Siongers, 1999). 4722 leerlingen uit het laatste jaar secundair onderwijs werden bevraagd via een schriftelijke bevraging. Aan de hand van statistische verwerking gaat men de invloed na. Men komt tot de conclusie dat de onderwijsvorm het welbevinden meer beïnvloedt dan de schoolloopbaan. Er moeten bijgevolg grote vraagtekens gezet worden bij de stelling dat schoolloopbaan een impact heeft op het welbevinden. Demotie en algemeen welbevinden worden betrekkelijk slecht verkaard door de sociale achtergrond, de schoolloopbaan en de onderwijsvorm van de leerlingen. Demotie en welbevinden hebben waarschijnlijk weinig te maken met de school. Wellicht heeft het welbevinden eerder te maken met gebeurtenissen of omstandigheden die zich buiten de schoolpoort situeren.

Onderzoeksfiche

Referentie

Pelleriaux, K. (2002). De invloed van de schoolloopbaan en de onderwijsvorm op het welbevinden van laatstejaars secundair onderwijs. Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid, (2), 114-118.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Schoolloopbaan, sociale demotie, welbevinden onderwijs