Gelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen. LOA-rapport nr.7.

Auteurs

Hermans D. J., Opdenakker M.-C., Van de gaer E. & Van Damme J. (2003).  

 PDF-versie

Abstract

In dit rapport worden de interactie-effecten tussen geslacht, etniciteit en socio-economische status op de bereikte onderwijspositie nagegaan. Hiermee willen de auteurs de vragen beantwoorden of deze effecten al dan niet additief zijn en wat de impact van het secundair onderwijs op deze effecten is. De analyses werden uitgevoerd op de data van het LOSO-project waarin de schoolloopbanen van een 6000-tal leerlingen gedurende een tiental jaar opgevolgd werden. De bereikte onderwijspositie wordt gemeten aan de hand van het bereikte onderwijsniveau zes jaar na intrede in het secundair onderwijs, uitgedrukt in de afstand (in jaren) tot het universitair onderwijs en aan de hand van het aantal uren wiskunde per week dat een leerling heeft opgenomen in het zesde leerjaar van het secundair onderwijs. In de analyses worden respectievelijk 4175 en 2801 leerlingen onderzocht.

Onderzoeksfiche

Referentie

Hermans D. J., Opdenakker M.-C., Van de gaer E. & Van Damme J. (2003). Gelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen. LOA-rapport nr.7. Onuitgegeven onderzoeksrapport, K.U. Leuven, Steunpunt ‘Loopbanen doorheen Onderwijs naar Arbeidsmarkt’, Cel voor Analyse van Onderwijsloopbanen

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Etniciteit, gelijke kansen, geslacht, onderwijspositie, secundair onderwijs, socio-economische status