Jongeren in het nieuwe mediatijdperk: welke rol speelt de computer in de vrijetijdsbesteding van jongeren tussen twaalf en veertien jaar.
Auteurs
Van Aarle, P. (2002).

Abstract
Ouders treden de opkomst van nieuwe media met gemengde gevoelens tegemoet. Enerzijds moeten ze toegeven dat de nieuwe media niet meer weg te denken is, anderzijds zijn ze bang dat deze media een slechte invloed zal hebben op hun kinderen en dat ze eraan verslaafd zullen geraken Met behulp van eigen onderzoek en aanvullende literatuur heeft de auteur getracht te achterhalen of de jeugd inderdaad passief is, nauwelijks leest, enkel op beeld en geluid reageert en de voorkeur geeft aan het gezelschap van machines boven dat van mensen. Dit artikel gaat hoofdzakelijk in op één aspect van het gevoerde onderzoek, namelijk de rol die computer speelt in het leven van jongeren tussen twaalf en veertien jaar, daar dit een relatief recent medium is. In hoeverre is de computer geïntegreerd in hun leven? Waarvoor gebruiken ze de computer: enkel voor spelletjes of ook voor leerzame doeleinden? Belemmert het gebruik van dit nieuwe medium hun omgang met leeftijdsgenoten en gezinsleden? Bestaat hun favoriete vrijetijdsbesteding uit computeren? Is er bij dit alles een duidelijk verschil tussen jongens en meisjes op te merken? Om deze vragen te beantwoorden ondervroeg de onderzoeker 320 leerlingen tussen twaalf en veertien jaar uit één A.S.O-school uit Antwerpen..
Referentie
Van Aarle, P. (2002). Jongeren in het nieuwe mediatijdperk: welke rol speelt de computer in de vrijetijdsbesteding van jongeren tussen twaalf en veertien jaar. PSW-Papers, 2002, (2), 3- 25.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISSN
1373-0770
Trefwoorden
Computer, informatica, nieuwe media