Het academische en arbeidsmarktgerichte toekomstperspectief van jongeren met ene Turkse en Marokkaanse migratieachtergrond in Gent en Antwerpen

Auteurs

Kemper, R., Van der Eecken, A., Derluyn, I., Bradt, L. (2015). 

 PDF-versie

Abstract

Dit onderzoek gaat in op de arbeidsmarktgerelateerde toekomstverwachtingen van Vlaamse jongeren met en zonder Turkse of Marokkaanse migratieachtergrond. Vanuit de vaststelling dat jongeren met een migratieachtergrond vaker problematische school- en arbeidsloopbanen kennen, wordt in deze studie nagegaan in hoeverre deze ongelijkheid bestaat in de onderwijsen arbeidskansen die jongeren zichzelf toekennen. Er wordt gebruikt gemaakt van de JOPschoolmonitor Antwerpen-Gent (2012) onder leerlingen uit het eerste, tweede en derde graad secundair onderwijs met een Belgische, Marokkaanse of Turkse (migratie)achtergrond (N=2569). Uit de resultaten blijkt vooral dat jongens met een migratieachtergrond lagere toekomstverwachtingen hebben. Het effect van migratieachtergrond verdwijnt echter na toevoeging van zaken die samenhangen met de school en het schoolgaan. Ouderschap en opvoeding neemt een geringe rol in. De barrières die de toekomstverwachtingen van jongeren temperen bevinden zich dus met name op het niveau van de school, hetgeen wijst op de belangrijke functie van de school als sociale voorziening en sociale praktijk de mogelijkheid te werken aan kansenongelijkheid via het onderwijs.

Referentie

Kemper, R., Van der Eecken, A., Derluyn, I., Bradt, L. (2015). Het academische en arbeidsmarktgerichte toekomstperspectief van jongeren met ene Turkse en Marokkaanse migratieachtergrond in Gent en Antwerpen. In: D. Cops, S. Pleysier, J. Put & A. De Boeck (Red.), Divers Jong. Over diversiteit bij en tussen jongeren in Vlaanderen. Acco: Leuven.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Hoofdstuk

ISBN

978-94-6292-260-0