“That way there are no surprises in the end”: the cooling out function of reception education for newly arrived migrant students in Flanders
Auteurs
Emery, L., Spruyt, B., & Van Avermaet, P. (2022)

Abstract
De onderwijsaspiraties van immigranten zijn vaak hoog, ingegeven door de hoop op nieuw verworven kansen in het gastland. Dit is ook het geval voor studenten tussen 12 en 18 jaar oud die onlangs naar een nieuw land zijn gemigreerd (NAMS). Zij presteren echter vaak minder goed dan hun niet- immigranten leeftijdsgenoten en zijn oververtegenwoordigd in het beroepsonderwijs. In Vlaanderen (België) start het onderwijstraject van NAMS in een apart programma dat hen voorbereidt op hun integratie in het reguliere onderwijs. Deze studie wil inzicht verwerven in de wisselwerking tussen de druk vanuit het onderwijssysteem, de poortwachtersfunctie van leerkrachten en de agency van leerlingen en hun ouders. Etnografisch veldwerk werd uitgevoerd over twee scholen (2017-2019). De analyse laat zien hoe leraren in het opvangonderwijs idealistische aspiraties van NAMS proberen af te stemmen op de opties die het reguliere onderwijssysteem biedt. We gebruiken Clarks concept van “cooling out” als analytisch instrument om het incrementele proces dat plaatsvindt te beschrijven.
The educational aspirations of immigrants are often high, inspired by the hopes of newly gained opportunities available in the host country. This is also the case for students between 12 and 18 years old who have recently migrated to a new country (NAMS). However, they often perform below their non-immigrant peers and are overrepresented in vocational education. In Flanders (Belgium), the educational trajectory of NAMS starts in a separate programme that prepares them for their integration into regular education. This study aims to gain insight into how the interplay between pressures from the education system, the gatekeeping function of teachers and the agency of students and their parents unfolds. Ethnographic fieldwork was conducted across two schools (2017–2019). The analysis shows how teachers in reception education try to align idealistic aspirations of NAMS with the options that the regular education system offers. We use Clark’s concept of “cooling out” as an analytical tool to describe the incremental process that takes place.
Referentie
Emery, L., Spruyt, B., & Van Avermaet, P. (2022). “That way there are no surprises in the end”: the cooling out function of reception education for newly arrived migrant students in Flanders. Educational Review, 1-20.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
https://doi.org/10.1080/00131911.2021.2023472
Trefwoorden
Cooling out; Opvangonderwijs, Allochtone studenten, Onderwijsaspiraties, Onderwijstransitie