Quality of Teaching in Segregated Low SES Classes: A Mixed-Methods Study

Auteurs

Dewulf, L., van Braak, J., & Van Houtte, M. (2022)

 PDF-versie

Abstract

Een mixed-methods studie werd uitgevoerd om de relatie te onderzoeken tussen vier aspecten van onderwijskwaliteit (veilig en stimulerend leerklimaat, efficiënt klassenmanagement, aanpassing van het onderwijs, onderwijsleerstrategieën) en begrijpend lezen in gesegregeerde, lage SES klassen in Vlaanderen. Leerlingen uit de tweede graad (n = 312) werden getest op begrijpend lezen, en de taallessen van hun leerkrachten (n = 22) werden geobserveerd. Een analyse op twee niveaus en een kwalitatieve videoanalyse werden uitgevoerd. De resultaten tonen aan dat het efficiënt managen van de klas en het aanleren van leerstrategieën positief gerelateerd zijn aan begrijpend lezen, terwijl aanpassing van het onderwijs negatief gerelateerd is aan het begrijpend lezen van de leerlingen. De kwalitatieve resultaten verdiepen de kwantitatieve bevindingen. Ze bieden inzicht in het verschil in onderwijskwaliteit tussen de best en slechtst presterende leerkrachten voor efficiënt klassenmanagement, aanpassing van het onderwijs en het aanleren van leerstrategieën. De resultaten en richtingen voor toekomstig onderzoek worden besproken.

A mixed-methods study was conducted to investigate the relationship between four aspects of quality of teaching (safe and stimulating learning climate, efficient classroom management, adaptation of teaching, teaching learning strategies) and reading comprehension in segregated, low SES classes in Flanders. Second-grade students (n = 312) were tested for reading comprehension, and their teachers’ language lessons (n = 22) were observed. A two-level analysis and qualitative video analysis were conducted. The results show that managing the class efficiently and teaching learning strategies are positively related to reading comprehension, while adaptation of teaching is negatively related to students’ reading comprehension. The qualitative results deepen the quantitative findings. They offer insights into the difference in teaching quality of the highest and lowest performing teachers for efficient classroom management, adaptation of teaching and teaching learning strategies. The results and directions for future research are discussed.

Referentie
Dewulf, L., van Braak, J., & Van Houtte, M. (2022). Quality of Teaching in Segregated Low SES Classes: A Mixed-Methods Study. Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), 27(2), 103-126.

 

Taal

Engels

 

Publicatievorm
Tijdschriftartikel

Trefwoorden
Kansenongelijkheid; Onderwijs