How do foster children placed in long-term family foster care experience school?
Auteurs
Van Holen, F., Van Hove, L., Clé, A., Verheyden, C., & Vanderfaeillie, J. (2021)

Abstract
Achtergrond: Pleegkinderen ondervinden vaak schoolproblemen en presteren minder goed dan gemiddeld. Dit kan resulteren in mislukte schoolloopbanen en gecompromitteerde carrièrepaden in de toekomst. Toch zijn er maar weinig studies die zich richten op het perspectief van pleegkinderen met betrekking tot onderwijs.
Methode: Met 27 pleegkinderen (M = 14 jaar, range = 12-18 jaar), geplaatst in langdurige gezinspleegzorg, werden semigestructureerde interviews afgenomen over hun ervaringen met betrekking tot “school”.
Resultaten: Een thematische analyse onderscheidde vier hoofdthema’s: (1) het belang van school voor pleegkinderen; (2) de impact van de pleegzorgplaatsing op de schoolprestaties; (3) de ondersteuning die pleegkinderen krijgen met betrekking tot hun functioneren en prestaties op school; en (4) de angst voor stigmatisering.
Discussie: Pleegkinderen hechten veel belang aan school en krijgen steun van verschillende personen. Toch worden veel pleegkinderen geconfronteerd met schoolproblemen, zoals pesten, concentratieproblemen en negatieve reacties op de plaatsing in pleegzorg. Er moeten interventies worden ontwikkeld om deze groep te ondersteunen en hun prestaties te verbeteren. Verder zouden actoren die in contact komen met pleegkinderen beter bekend moeten zijn met pleegzorg.
Background: Foster children often experience school problems and perform less well than average. This may result in failed school careers and compromised future career paths. Nonetheless, few studies have focused on the perspective of foster children regarding education.
Method: Semi-structured interviews were conducted with 27 foster children (M = 14 years, range = 12–18 years) placed in long-term family foster care about their experiences regarding “school.”
Results: A thematic analysis distinguished four main themes: (1) the importance of school for foster children; (2) the impact of the foster care placement on the school performance (3) support foster children receive with regard to their functioning and performance at school; and (4) the fear of stigmatization.
Discussion: Foster children attach a great importance to school and receive support from different persons. Yet, many foster children are confronted with school difficulties, such as bullying, hindered concentration, and negative reactions to being placed in foster care. Interventions should be developed to support this group and improve their performances. Furthermore, actors who get in touch with foster children should be better acquainted with foster care.
Referentie
Van Holen, F., Van Hove, L., Clé, A., Verheyden, C., & Vanderfaeillie, J. (2021). How do foster children placed in long-term family foster care experience school? Developmental Child Welfare, 3(2), 135–149.
Taal
Engels
Publicatievorm
Foster care, foster children, school experiences