Perceived teacher discrimination and depressive feelings in adolescents: the role of national, regional, and heritage identities in Flemish schools.
Auteurs
Maene, C., D’hondt, F., Van Lissa, C. J., Thijs, J., & Stevens, P. A. (2022)

Abstract
De identiteiten van adolescenten zijn meervoudig, maar er is zeer weinig onderzoek dat het belang van elkaar kruisende identiteiten onderzoekt, vooral in relatie tot de etnische/raciale discriminatie van leraren en geestelijke gezondheid. Meervoudigheid wordt vaak tweedimensionaal benaderd (erfgoed en nationale identiteiten), maar deze studie belicht het belang van regionale identiteit. Regio’s zijn onderscheiden sociaal-politieke contexten in relatie tot de dynamieken van migratie en integratie. Daarom onderzoekt deze studie voor verschillende combinaties van nationale, erfgoed- en regionale identiteiten (d.w.z. Vlaams, Belgisch en Turks of Marokkaans) de relatie tussen de ervaringen van studenten met etnische/raciale discriminatie door docenten en de depressieve gevoelens van studenten. Latent Class Analysis van enquêtegegevens van een steekproef van 439 adolescenten (Mage = 18, SD = 0,93; Girls = 49%) met Turkse (41%) of Marokkaanse origine in Vlaanderen, toont drie identificatieklassen: volledige integratie (35%), nationale integratie (40%) en (zwakke) scheiding (24%). Al deze identiteitsprofielen hadden gemeen dat de identificatie met het erfgoed hoog was, maar toch waren ze zeer verschillend door variatie in nationale en regionale identificatie. Aanvullende multilevel modellering toonde aan dat nationaal geïntegreerde adolescenten minder depressief waren dan volledig geïntegreerde adolescenten. Deze bevinding illustreert het belang van de identiteitsmultipliciteit van adolescenten voor het begrijpen van hun veerkracht in relatie tot discriminatie door leerkrachten.
Adolescents’ identities are multiple, yet there is very little research that investigates the importance of intersecting identities, especially in relationship to teacher ethnic/racial discrimination and mental health. Multiplicity is often approached bi-dimensional (heritage and national identities) yet this study highlights the importance of regional identity. Regions are distinct socio-political contexts in relation to migration and integration dynamics. Hence, this study investigates for different combinations of national, heritage and regional identities (i.e. Flemish, Belgian and Turkish or Moroccan) the relationship between students’ experiences with teacher ethnic/racial discrimination and students’ depressive feelings. Latent Class Analysis of survey data involving a sample of 439 adolescents (Mage = 18, SD = 0.93; Girls = 49%) with Turkish (41%) or Moroccan origin in Flanders, shows three identification classes: full integration (35%), national integration (40%) and (weak) separation (24%). All these identity profiles had in common that heritage identification was high, yet they were highly distinct due to variation in national and regional identification. Additional, multilevel modelling showed that nationally integrated adolescents were less depressed than fully integrated adolescents. This finding illustrates the importance of adolescents’ identity multiplicity for understanding their resilience in relation to teacher discrimination.
Referentie
Maene, C., D’hondt, F., Van Lissa, C. J., Thijs, J., & Stevens, P. A. (2022). Perceived teacher discrimination and depressive feelings in adolescents: the role of national, regional, and heritage identities in Flemish schools. Journal of youth and adolescence, 51, 2281-2293.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
https://doi.org/10.1007/s10964-022-01665-7
Trefwoorden
Meervoudige identiteit; Geestelijke gezondheid; Depressie; Etnische/raciale discriminatie; Secundair onderwijs