The role of identity in the development of depressive, anxiety, and psychosis symptoms in adolescents exposed to childhood adversity.

Auteurs

Samaey, C., Lecei, A., Achterhof, R., Hagemann, N., Hermans, K. S., Hiekkaranta, A. P., … & van Winkel, R. (2023)

 PDF-versie

Abstract

Introduction: Childhood adversity is a major risk factor for psychiatric disorders and has especially been associated with an admixture of depressive, anxiety, and psychosis symptoms. Identity formation, a main developmental task during adolescence, may be impacted by these adverse experiences and act as an important process in the association between childhood adversity and psychopathology. Methods: We investigated the association between childhood adversity, identity formation, and depressive, anxiety, and psychosis symptoms cross‐sectionally in 1913 Flemish adolescents between 11 and 20 years old (mean = 13.76, SD = 1.86) .Adolescents completed questionnaires during the first wave of the SIGMA study between January 2018 and May 2019. Results: Childhood interpersonal adversity was associated with increased identity confusion and decreased identity synthesis. Additionally, identity confusion was associated with increased self‐reported levels of psychopathology and potentially mediated the association between childhood adversity and psychopathology. Conclusion: This study highlights the importance of promoting healthy identity formation in adolescents with and without exposure to adverse childhood experiences.

Introductie: Tegenspoed tijdens de kindertijd is een belangrijke risicofactor voor psychiatrische stoornissen en wordt in het bijzonder geassocieerd met een combinatie van depressieve, angst- en psychosesymptomen. Identiteitsvorming – wat een belangrijk ontwikkelingsaspect is tijdens de adolescentie – kan beïnvloed worden door deze negatieve ervaringen en kan een belangrijke rol spelen in de associatie tussen negatieve ervaringen tijdens de kindertijd enerzijds en de aanwezigheid van een psychopathologie anderzijds. Methode: We onderzochten de associatie tussen tegenspoed tijdens de kindertijd, identiteitsvorming en depressieve, angst- en psychosesymptomen bij 1913 Vlaamse adolescenten tussen 11 en 20 jaar oud (gemiddelde leeftijd: 13.76, SD: 1.86). De adolescenten vulden de vragenlijst in tijdens de eerste wave van de SIGMA-studie tussen januari 2018 en mei 2019. Resultaten: Interpersoonlijke tegenspoed tijdens de kindertijd was geassocieerd met verhoogde identiteitsverwarring en verlaagde identiteitssynthese. Bovendien was identiteitsverwarring geassocieerd met een verhoogd zelfgerapporteerd niveau van psychopathologie en medieerde het potentieel de associatie tussen de tegenspoed tijdens de kindertijd en de aanwezigheid van een psychopathologie. Conclusie: Deze studie benadrukt het belang van het bevorderen van een goede identiteitsvorming bij adolescenten met en zonder blootstelling aan negatieve ervaringen tijdens de kindertijd.

Referentie

Samaey, C., Lecei, A., Achterhof, R., Hagemann, N., Hermans, K. S., Hiekkaranta, A. P., … & van Winkel, R. (2023). The role of identity in the development of depressive, anxiety, and psychosis symptoms in adolescents exposed to childhood adversity. Journal of Adolescence, 95(4), 686-699.

Taal

 

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1002/jad.12145