Disparities in the prevalence of ADHD diagnoses, suspicion, and medication use between Flanders and Québec from the lens of the medicalization process.

Auteurs

Brault, M. C., Degroote, E., & Van Houtte, M. (2023)

 PDF-versie

Abstract

De prevalentie van ADHD-diagnoses (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) en medicatiegebruik is over de hele wereld toegenomen, maar er blijven aanzienlijke regionale verschillen bestaan. Dit artikel heeft als doel verschillen in ADHD-prevalentie en medicatiegebruik bij schoolgaande kinderen in twee verschillende schoolsystemen, in Vlaanderen (België) en Québec (Canada), te bepalen en te verklaren. We presenteren gedetailleerde beschrijvende en vergelijkende analyses van gegevens van 35 scholen, 114 leerkrachten en 1046 ouders (kinderen) die verzameld werden als onderdeel van een internationaal vergelijkend project. De gegevens hebben betrekking op vermoedens van leerkrachten en ouders, de beoordeling door leerkrachten van ADHD-gerelateerd gedrag bij kinderen, de visie van leerkrachten op medicatiegebruik en de overtuigingen van leerkrachten over ADHD. De resultaten tonen aan dat, in vergelijking met Vlaanderen, in Québec significant meer kinderen gediagnosticeerd werden met ADHD en dat leerkrachten en ouders vaker vermoedens hadden van ADHD bij kinderen. We verwijzen naar de conceptuele, institutionele en interactionele niveaus van medicalisering om onze bevindingen te interpreteren en concluderen dat sociale en culturele interpretaties van het gedrag van kinderen sterk verschillen tussen regio’s. Medicalisering van het gedrag van kinderen komt vaker voor in Québec dan in Vlaanderen.

The prevalence of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) diagnoses and medication use has increased over time around the world, but significant regional differences remain. This paper aims to determine and explain disparities in ADHD prevalence and medication use among school-aged children in two distinct school systems, in Flanders (Belgium) and Québec (Canada). We present detailed descriptive and comparative analyses of data from 35 schools, 114 teachers, and 1046 parents (children) that were collected as part of a comparative international project. The data concern teacher and parent suspicions, teachers’ ratings of ADHD-related behaviors in children, teachers’ views of medication use, and teachers’ beliefs about ADHD. The results show that, compared with Flanders, Québec had significantly more children diagnosed with ADHD and more frequent suspicions of ADHD in children by teachers and parents. We refer to the conceptual, institutional, and interactional levels of medicalization to interpret our findings and conclude that social and cultural readings of children’s behaviors differ greatly between regions. Medicalization of children’s behaviors is more common in Québec than in Flanders.

Referentie

Brault, M. C., Degroote, E., & Van Houtte, M. (2023). Disparities in the prevalence of ADHD diagnoses, suspicion, and medication use between Flanders and Québec from the lens of the medicalization process. Health, 27(6), 958-979.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ADHD diagnose, Vergelijkende analyse, Medicalisatie, Medicatie