Locked Down: The Gendered Impact of Social Support on Children’s Well-Being Before and During the COVID-19 Pandemic.
Auteurs
Dhoore, J., Spruyt, B., & Siongers, J. (2023)

Abstract
Deze studie draagt bij tot het opkomende onderzoek naar het welzijn van kinderen tijdens de COVID19 pandemie. De doelstellingen zijn drieledig. Ten eerste vergelijken we de levenstevredenheid van kinderen tijdens de COVID-19 pandemie met die vóór de pandemie. Ten tweede gaan we na hoe de COVID-19 pandemie het belang van sociale steun voor de levenstevredenheid van kinderen beïnvloedde. Ten derde onderzoeken we of de COVID-19 pandemie een verschillende invloed heeft gehad op de levenstevredenheid van jongens en meisjes. Gegevens van kinderen tussen 9 en 12 jaar in Vlaanderen (Nederlandstalig deel van België, n = 3289) uit twee golven van ISCWeB (International Survey of Children’s Well-Being) laten zien dat de levenstevredenheid van jongens en meisjes daalde tussen 2018 (pre-COVID-19 pandemie) en 2021 (tijdens COVID-19 pandemie). Bovendien vinden we dat tijdens de COVID-19 pandemie sociale steun belangrijker is geworden als voorspeller van de levenstevredenheid van kinderen. Deze verandering in de voorspellende kracht van sociale steun blijkt echter bron- en geslachtsafhankelijk te zijn. We vinden dat, voor zowel jongens als meisjes, het belang van sociale steun van het kerngezin op levenstevredenheid het meest toenam. Vrienden werden ook een belangrijkere voorspeller van levenstevredenheid tijdens de pandemie voor zowel jongens als meisjes. Met betrekking tot steun van leerkrachten vinden we een duidelijk genderverschil. Tijdens de pandemie werd steun van leerkrachten belangrijker voor jongens, maar niet voor meisjes. In het algemeen suggereren onze bevindingen dat om de negatieve gevolgen van toekomstige gezondheidscrises op het welzijn van kinderen tegen te gaan, initiatieven zich moeten richten op het bieden van meerdere en diverse bronnen van sociale steun aan kinderen.
This study contributes to the emerging research on children’s well-being during the COVID-19 pandemic. The objectives are threefold. Firstly, we compare the life satisfaction of children in the COVID-19 pandemic with that before the pandemic. Secondly, we assess how the COVID-19 pandemic afected the importance of social support regarding children’s life satisfaction. Thirdly, we investigate if the COVID-19 pandemic has impacted boys’ and girls’ life satisfaction diferently. Data from children aged between 9 and 12 in Flanders (Dutch speaking part of Belgium, n=3289) from two waves of ISCWeB (International Survey of Children’s Well-Being) show that life satisfaction of boys and girls decreased between 2018 (pre-COVID-19 pandemic) and 2021 (during COVID-19 pandemic). Moreover, we fnd that during the COVID-19 pandemic social support gained importance as a predictor of children’s life satisfaction. This change in the predictive power of social support, however, turns out to be source- and gender-dependent. We fnd that, for both boys and girls, the importance of social support from the nuclear family on life satisfaction increased most. Friends also became a more important predictor of life satisfaction during the pandemic for both boys and girls. With respect to support from teachers we fnd a clear gender diference. During the pandemic, support from teachers became more important for boys but not for girls. In general, our fndings suggest that to combat the negative consequences of future health crises on children’s well-being, initiatives should focus on providing children with multiple and diverse sources of social support.
Referentie
Dhoore, J., Spruyt, B., & Siongers, J. (2023). Locked Down: The Gendered Impact of Social Support on Children’s Well-Being Before and During the COVID-19 Pandemic. Child Indicators Research, 1-28.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
https://doi.org/10.1007/s12187-023-10076-4
Trefwoorden
Levenstevredenheid; Subjectief welzijn; Sociale steun; COVID-19 Pandemie; Gender