Pathways to Depressive Symptoms in a Digital Environment: The Role of Trait Affectivity and Mediation of Media Response Styles in Adolescence.

Auteurs

Brimmel, N., Bijttebier, P. & Eggermont, S. (2023) 

 PDF-versie

Abstract

Trait negative affectivity and trait extraversion/positive affectivity are predictive of both responses to affect and depressive symptoms in adolescence. Furthermore, differences in the use of responses to affect are associated with different levels of depressive symptoms. Despite the central role of media content in adolescents’ daily lives, responses to affect have not yet been extended to affect in this media content. It is thus unclear whether trait affectivity is predictive of responses to affective media content, and whether such media response styles are predictive of depressive symptoms. A 3-wave longitudinal panel study with 3-month intervals among 318 adolescents (Mage = 16.5 years, SDage = 1.11, 72.5% boys) investigated the mediating role of media response styles in associations between trait affectivity and depressive symptoms. Trait negative affectivity predicted media rumination and media dampening, yet only media rumination predicted greater levels of depressive symptoms over time. Trait positive affectivity was associated with concurrent media distraction and media-enhancing. The media response styles did not mediate the associations between trait affectivity and depressive symptoms over time. These findings suggest that individuals higher in trait negative affectivity tend to engage in maladaptive emotion regulation strategies during sad media content consumption, whereas adolescents higher in trait positive affectivity turn to more adaptive strategies during sad or happy media content consumption. Yet, media response styles are not robustly associated with depressive symptoms over time.

Negatieve affectiviteit en extraversie/positieve affectiviteit voorspellen zowel reacties op affect als depressieve symptomen in de adolescentie. Bovendien zijn verschillen in het gebruik van reacties op affect geassocieerd met verschillende niveaus van depressieve symptomen. Ondanks de centrale rol van media-inhoud in het dagelijks leven van adolescenten, zijn reacties op affect nog niet uitgebreid naar affect in deze media-inhoud. Het is dus onduidelijk of trait affectiviteit voorspellend is voor reacties op affectieve media-inhoud, en of zulke mediaresponsstijlen voorspellend zijn voor depressieve symptomen. Een longitudinaal panelonderzoek over 3 golven met intervallen van 3 maanden bij 318 adolescenten (leeftijd = 16,5 jaar, SD-leeftijd = 1,11, 72,5% jongens) onderzocht de mediërende rol van mediaresponsstijlen in associaties tussen trait affectiviteit en depressieve symptomen. Negatieve affectiviteit voorspelde media rumination and media dampening, maar alleen media rumination voorspelde grotere niveaus van depressieve symptomen in de loop van de tijd. Positieve affectiviteit was geassocieerd met gelijktijdige afleiding en mediaversterking. De media responsstijlen medieerden de associaties tussen trait affectiviteit en depressieve symptomen na verloop van tijd niet. Deze bevindingen suggereren dat individuen met een hogere trait negatieve affectiviteit geneigd zijn om onaangepaste emotieregulatiestrategieën te gebruiken tijdens de consumptie van droevige media-inhoud, terwijl adolescenten met een hogere trait positieve affectiviteit zich wenden tot meer adaptieve strategieën tijdens de consumptie van droevige of blije media-inhoud. Toch zijn mediareactiestijlen niet robuust geassocieerd met depressieve symptomen na verloop van tijd.

Referentie

Brimmel, N., Bijttebier, P. & Eggermont, S. (2023) Pathways to Depressive Symptoms in a Digital Environment: The Role of Trait Affectivity and Mediation of Media Response Styles in Adolescence. Youth Adolescence 52, pp. 1100–1112.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

https://doi-org.kuleuven.e-bronnen.be/10.1007/s10964-023-01750-5

Trefwoorden

Adolescence, Depressive symptoms, Media response styles, Trait affectivity, Response styles