It’s not You, it’s Me: Experiences with Ghosting on Mobile Dating Applications and Belgian Emerging Adults’ Self-Esteem.
Auteurs
Konings, F., Sumter, S. & Vandenbosch, L. (2023)

Abstract
Mobile dating applications (MDAs) are popular relationship-seeking tools among emerging adults. As offline relationship dynamics are increasingly mirrored in the context of mobile dating, MDA users are also known to experience online romantic rejection, including ghosting. The consequences of such online romantic rejection and its underlying mechanisms are still unclear. As such, the present study explored the associations between being ghosted on an MDA and emerging adults’ self-esteem, by drawing on the Disillusionment model and the Expectancy Violations Theory. Cross-sectional data were gathered through the dissemination of an online survey during April 2021 in Belgium. The analytical sample consisted of 268 Belgian respondents (Mage = 23.17, female = 68.7%). Hypotheses were tested through multivariate linear regression analyses using Hayes’ PROCESS Macro. Results indicated that being ghosted on an MDA was indirectly related to decreased self-esteem, through disillusionment with one’s own romantic appeal, if the ghosting was experienced as a highly unexpected, negative and impactful event. Given that ghosting seems to become increasingly prevalent, one can wonder what the cumulative impact of being ghosted on an MDA may be on users’ self-esteem if they remain active MDA users for a longer period of time. Hence, future research should examine these associations longitudinally. Moreover, future research is encouraged to explore potential interacting individual differences (e.g., self-perceived dating app success) and specific interpersonal communication dynamics (e.g., frequency of communicating).
Mobiele datingtoepassingen (MDT’s) zijn populaire tools voor het zoeken naar relaties onder adolescenten. Aangezien offline relatiedynamieken steeds meer worden weerspiegeld in de context van mobiele dating, ervaren MDT-gebruikers ook online romantische afwijzing, waaronder ghosting. De gevolgen van dergelijke online romantische afwijzing en de onderliggende mechanismen zijn nog steeds onduidelijk. De huidige studie onderzocht de verbanden tussen het worden ‘geghost’ op een MDT en het zelfbeeld van adolescenten, met gebruikmaking van het disillusionment-model en de Expectancy Violations Theory. Crossectionele gegevens werden verzameld door middel van de verspreiding van een online enquête in april 2021 in België. De analytische steekproef bestond uit 268 Belgische respondenten (M.leeftijd = 23,17, vrouwelijk = 68,7%). Hypotheses werden getest via multivariate lineaire regressieanalyses met gebruik van Hayes’ PROCESS Macro. Resultaten gaven aan dat het worden geghost op een MDT indirect gerelateerd was aan verminderd zelfbeeld, via desillusie over de eigen romantische aantrekkingskracht, als de ghosting werd ervaren als een zeer onverwachte, negatieve en impactvolle gebeurtenis. Aangezien ghosting lijkt toe te nemen, kan men zich afvragen wat het cumulatieve effect kan zijn van het worden geghost op een MDT op het zelfbeeld van gebruikers als ze langere tijd actieve MDT-gebruikers blijven. Daarom moet toekomstig onderzoek deze verbanden longitudinaal onderzoeken. Bovendien wordt toekomstig onderzoek aangemoedigd om potentiële interacties tussen individuele verschillen (bijv. zelf waargenomen succes op dating-apps) en specifieke interpersoonlijke communicatiedynamieken (bijv. frequentie van communiceren) te verkennen.
Referentie
Konings, F., Sumter, S. & Vandenbosch, L. It’s not You, it’s Me: Experiences with Ghosting on Mobile Dating Applications and Belgian Emerging Adults’ SelfEsteem. Sexuality & Culture 27, 1328–1351 (2023).
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
https://doi-org.kuleuven.e-bronnen.be/10.1007/s12119-023-10065-3
Trefwoorden
Mobile dating applications, Ghosting, Self-esteem, Emerging adulthood