Filters and fillers: Belgian adolescents’ filter use on social media and the acceptance of cosmetic surgery, Journal of Children and Media

Auteurs

Maes, C. & de Lenne O. (2022) 

 PDF-versie

Abstract

This study examined whether adolescents’ use of (a) body and (b) face filters was related to acceptance of cosmetic surgery (ACS) (i.e. intrapersonal and social acceptance, and intention). Attention was paid to possible differences according to adolescents’ (1) sex, (2) self-esteem, and (3) pubertal timing. A cross-sectional online survey among 333 Flemish adolescents (Mage = 16.06, SD = 1.45) with 71.2% girls was used to test the hypothesized model via structural equation modeling. The use of face filters was positively linked to social motivations of ACS and consideration of cosmetic surgery. Body filter use was only linked to social motivations of ACS. Only girls showed a link between body filter use and social ACS. The findings underline the role of filter use in adolescents’ ACS.

In deze studie werd onderzocht of het gebruik van (a) lichaamsfilters en (b) gezichtsfilters door adolescenten gerelateerd was aan de acceptatie van cosmetische chirurgie (ACS) (d.w.z. intrapersoonlijke en sociale acceptatie, en intentie). Er werd aandacht besteed aan mogelijke verschillen naargelang (1) geslacht, (2) gevoel van eigenwaarde en (3) puberteit. Een cross-sectionele online enquête bij 333 Vlaamse adolescenten (Mleeftijd = 16,06, SD = 1,45) met 71,2% meisjes werd gebruikt om het veronderstelde model te testen via structurele vergelijkingsmodellen. Het gebruik van gezichtsfilters hing positief samen met sociale motivaties van ACS en het overwegen van cosmetische chirurgie. Het gebruik van lichaamsfilters hing alleen samen met sociale motivaties van ACS. Alleen meisjes vertoonden een verband tussen het gebruik van lichaamsfilters en sociale ACS. De bevindingen onderstrepen de rol van filtergebruik bij ACS bij adolescenten.

Referentie

Maes, C. & de Lenne O. (2022) Filters and fillers: Belgian adolescents’ filter use on social media and the acceptance of cosmetic surgery, Journal of Children and Media, 16:4, 587-605.

 

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1080/17482798.2022.2079696

Trefwoorden

Social media; cosmetic surgery; filter use; self-effects; adolescents