Understanding the gender gap in school (dis) engagement from three gender dimensions: the individual, the interactional and the institutional.

Auteurs

Van Houtte, M. (2023)

 PDF-versie

Abstract

Om te verklaren waarom meisjes beter presteren dan jongens op school, richten sommige studies zich op individuele genderidentiteit. Andere benadrukken de interactionele dimensie van leerlingen die onder druk worden gezet om zich mannelijker of vrouwelijker te gedragen. Weer ander onderzoek onderzoekt de ontwikkeling van studentenculturen in specifieke schoolcontexten. Rekening houdend met de genderstructuur wil deze studie genderverschillen in onderwijsbetrokkenheid begrijpen door de drie dimensies van gender – individueel, interactioneel en institutioneel – tegelijkertijd te bekijken. Stapsgewijze multilevel analyses van gegevens van 5162 leerlingen in 57 Vlaamse secundaire scholen tonen aan dat meisjes meer betrokken zijn bij klasactiviteiten dan jongens. De genderkloof wordt significant groter naarmate het niveau van traditionele genderrolattitudes (hier beschouwd als een weerspiegeling van de institutionele dimensie) hoger is – waardoor jongens minder geëngageerd zijn. Ten tweede vertonen jongens significant meer storend gedrag. Deze genderkloof wordt groter bij hogere niveaus van genderdruk (interactionele dimensie) en vooral bij traditionele genderrolopvattingen – beide zorgen ervoor dat jongens zich meer misdragen.

In explaining why girls outperform boys in school, some studies focus on individual gender-identity. Others stress the interactional dimension of students exerting pressure to act in a more masculine/feminine way. Still other research examines the development of student cultures in specific school contexts. Considering the gender structure, this study aims to understand gender differences in educational engagement by looking at the three dimensions of gender – individual, interactional and institutional – simultaneously. Stepwise multilevel analyses of data of 5162 students in 57 Flemish secondary schools, show that girls are more engaged in class activities than boys. The gender gap gets significantly larger with higher levels of traditional gender-role-attitudes (considered here a reflection of the institutional dimension) – making boys less engaged. Second, boys display significantly more disruptive behaviour. This gender gap gets larger with higher levels of gender pressure (interactional dimension) and, above all, traditional gender-role-attitudes – both making boys misbehaving more.

Referentie

Van Houtte, M. (2023). Understanding the gender gap in school (dis) engagement from three gender dimensions: the individual, the interactional and the institutional. Educational Studies, 49(2), 260-278.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Gender structuur; klasbetrokkenheid; storend gedrag; secundair onderwijs; multilevel