Ethnic microaggressions and adolescents’ self-esteem and academic futility: The protective role of teachers.

Auteurs

D’hondt, F., Maene, C., & Stevens, P. A. (2024)

 PDF-versie

Abstract

The central focus of this study is the perceived frequency and consequences of ethnic microaggressions. Research in this area of adolescent literature on ethnic discrimination is underdeveloped. Evidence showing that microaggressions are not interchangeable with blatant forms of discrimination and can have a severe negative impact on well-being is scarce. This study focuses on (a) three subdimensions of microaggressions (denial of ethnic reality, emphasis on differences, and negative treatment, (b) differences in frequency based on Muslim affiliation, country of origin, and generational status, (c) the relationship of microaggressions with self-esteem and sense of academic futility, and (d) the protective role of teachers. We use a dataset of 2,763 students of immigrant descent from 64 Belgian secondary schools. The results show that a denial of ethnic reality and negative treatment are related to less self-esteem and more academic futility. The opposite is true for emphasis on differences.

Centraal in dit onderzoek staan de waargenomen frequentie en gevolgen van etnische microagressies. Onderzoek op dit gebied van adolescentenliteratuur over etnische discriminatie is onderontwikkeld. Bewijs waaruit blijkt dat microagressies niet uitwisselbaar zijn met flagrante vormen van discriminatie en een ernstig negatief effect kunnen hebben op het welzijn is schaars. Deze studie richt zich op (a) drie subdimensies van microagressies (ontkenning van de etnische realiteit, nadruk op verschillen en negatieve bejegening), (b) verschillen in frequentie op basis van moslimgroepering, land van herkomst en generatiestatus, (c) de relatie van microagressies met zelfwaardering en het gevoel van academische nutteloosheid, en (d) de beschermende rol van leerkrachten. We gebruiken een dataset van 2.763 leerlingen van allochtone afkomst uit 64 Belgische middelbare scholen. De resultaten tonen aan dat ontkenning van de etnische realiteit en negatieve bejegening verband houden met minder zelfvertrouwen en meer academische zinloosheid. Het tegenovergestelde is waar voor nadruk op verschillen.

Referentie

D’hondt, F., Maene, C., & Stevens, P. A. (2024). Ethnic microaggressions and adolescents’ self-esteem and academic futility: The protective role of teachers. Youth & Society, 56(1), 193-216.
 

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Etnische discriminatie; Microagressies; Gevoel van eigenwaarde; Academische futiliteitsgevoelens; Steun van leerkrachten; Secundair onderwijs