Diversity ideologies in Flemish education: explaining variation in teachers’ implementation of multiculturalism, assimilation and colourblindness.

Auteurs

Hagenaars, M., Maene, C., Willems, S., Vantieghem, W., D’hondt, F., & Stevens, P. A. (2023)

 PDF-versie

Abstract

As most studies focus on the outcomes of multiculturalism, assimilation and colourblindness (MAC) for students, little is known about why schools vary in the diversity approaches that they adopt and the role of the teacher in this process. This study explores how teachers implement MAC diversity approaches and what drives them in doing so. Based on a cluster analysis of 38 schools, three extreme cases were selected that either valued (multiculturalism), rejected (assimilation) or ignored (colourblindness) ethnic diversity. In these schools observations and in-depth interviews were conducted with 39 teachers, 23 students and 3 headteachers. Our results indicate that teachers varied in their implementation of MAC diversity approaches according to four diversity domains: 1) multilingualism, 2) religious diversity, 3) ethnic discrimination and 4) diversity curriculum. Teachers’ beliefs and attitudes (individual-level) and their preconditions for teaching (micro-level) appeared as the most important motivators for adopting a particular diversity approach.

Aangezien de meeste onderzoeken zich richten op de resultaten van multiculturalisme, assimilatie en kleurenblindheid (MAK) voor leerlingen, is er weinig bekend over waarom scholen verschillen in de diversiteitsbenaderingen die ze hanteren en de rol van de leerkracht in dit proces. Deze studie onderzoekt hoe leerkrachten diversiteitsbenaderingen van MAK implementeren en wat hen daarbij drijft. Op basis van een clusteranalyse van 38 scholen werden drie extreme gevallen geselecteerd die etnische diversiteit ofwel waardeerden (multiculturalisme), afwezen (assimilatie) of negeerden (kleurenblindheid). In deze scholen werden observaties en diepte-interviews uitgevoerd met 39 leerkrachten, 23 leerlingen en 3 schooldirecteuren. Onze resultaten geven aan dat leerkrachten varieerden in hun implementatie van MAK-diversiteitsbenaderingen volgens vier diversiteitsdomeinen: 1) meertaligheid, 2) religieuze diversiteit, 3) etnische discriminatie en 4) diversiteitscurriculum. De overtuigingen en attitudes van leerkrachten (op individueel niveau) en hun voorwaarden om les te geven (op microniveau) bleken de belangrijkste motivatoren te zijn voor het invoeren van een bepaalde diversiteitsaanpak.

Referentie

Hagenaars, M., Maene, C., Willems, S., Vantieghem, W., D’hondt, F., & Stevens, P. A. (2023). Diversity ideologies in Flemish education: explaining variation in teachers’ implementation of multiculturalism, assimilation and colourblindness. Journal of Education Policy, 38(6), 985-1006.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Diversiteitsbenaderingen; Multiculturalisme; Assimilatie; Kleurenblindheid; Vlaanderen