It’s a hard-knock life for us: a multilevel analysis on the association between grade retention and being bullied in 25 countries.

Auteurs

Van Canegem, T., Van Houtte, M., & Demanet, J. (2022)

 PDF-versie

Abstract

Across the world, numerous students are being bullied at school. Bullying is often caused by a power imbalance between students. Therefore, identifying potential sources of such a power imbalance can prevent school bullying from happening. Based on the labelling theory, we expect that grade retention can lead to such a power imbalance and, therefore, increase the likelihood of being bullied at school. Hence, this study examines the association between grade retention and self-reported victimisation. We also expect that retainees will be less likely to become a victim of school bullying in schools and countries with a high number of other retainees. If true, this would signal a moderating effect of both school- and country retention composition on the association between grade retention and victimisation. The contextualised impact of grade retention upon victimisation is assessed by crossnational multilevel analyses on PISA2018 data (25 countries; 8,039 schools; 159,412 students). Overall, our findings indicate that being retained in primary and/or secondary education is associated with higher levels of victimisation, while retainees suffer from more victimisation in countries with a low number of other retainees. In contrast to our expectations, however, we did not find such a moderation effect of school retention composition.

Over de hele wereld worden veel leerlingen gepest op school. Pesten wordt vaak veroorzaakt door een machtsongelijkheid tussen leerlingen. Daarom kan het identificeren van mogelijke bronnen van zo’n machtsongelijkheid voorkomen dat pesten op school gebeurt. Op basis van de etiketteringstheorie verwachten we dat rangbehoud kan leiden tot zo’n machtsongelijkheid en daardoor de kans op pesten op school vergroot. Daarom onderzoekt dit onderzoek de relatie tussen zittenblijven en zelfgerapporteerd slachtofferschap. We verwachten ook dat zittenblijvers minder vaak het slachtoffer worden van pesten op school in scholen en landen met veel andere zittenblijvers. Als dit waar is, zou dit duiden op een matigend effect van zowel de samenstelling van de school als van het land op het verband tussen zittenblijven en slachtofferschap. Het gecontextualiseerde effect van zittenblijven op slachtofferschap wordt beoordeeld aan de hand van cross-nationale multilevelanalyses op PISA2018- gegevens (25 landen; 8.039 scholen; 159.412 leerlingen). Over het algemeen geven onze bevindingen aan dat zittenblijven in het basisonderwijs en/of voortgezet onderwijs samenhangt met hogere niveaus van slachtofferschap, terwijl zittenblijvers meer last hebben van slachtofferschap in landen met een laag aantal andere zittenblijvers. In tegenstelling tot wat we hadden verwacht, vonden we echter geen dergelijk moderatie-effect van de school compositie wat betreft zittenblijven.

Referentie

Van Canegem, T., Van Houtte, M., & Demanet, J. (2022). It’sa hard-knock life for us: a multilevel analysis on the association between grade retention and being bullied in 25 countries. Research Papers in Education, 1-25.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Zittenblijven; Slachtofferschap; Pesten op school; Crossnationaal onderzoek; Multilevel analyse; Onderwijssystemen