Grade retention: A pathway to solitude? A cross-national multilevel analysis of the effects of being retained on students’ sense of belonging.

Auteurs

Van Canegem, T., Van Houtte, M., & Demanet, J. (2022)

 PDF-versie

Abstract

Having a low sense of belonging in secondary education is associated with feelings of social alienation, lower school performance, and dropping out early. Based on person-environment fit theory, we expect retained students to experience a misfit with their academic environment. This experience could intensify when there are fewer other retained students around. The contextual impact of grade retention on sense of belonging is assessed by cross-national multilevel analyses on PISA 2015 data (25 countries; 7,979 schools; 194,195 students). Overall, results suggest retained students have a significantly lower sense of belonging. The negative association between grade retention and sense of belonging increases in schools and countries with a low number of retained students. This indicates that in schools and countries with a low retention composition, retained students suffer from a lower sense of belonging, because of both their status as a retained student and the absence of other retained students.

Een laag saamhorigheidsgevoel in het secundair onderwijs wordt geassocieerd met gevoelens van sociale vervreemding, lagere schoolprestaties en vroegtijdig schoolverlaten. Gebaseerd op de persoon-omgeving fit theorie, verwachten we dat behouden studenten een misfit met hun academische omgeving ervaren. Deze ervaring kan intenser worden als er minder andere zittenblijvers in de buurt zijn. De contextuele impact van zittenblijven op het gevoel erbij te horen wordt beoordeeld door middel van cross-nationale multilevel analyses op PISA 2015 gegevens (25 landen; 7.979 scholen; 194.195 leerlingen). In het algemeen suggereren de resultaten dat leerlingen die hebben moeten zittenblijven een significant lager saamhorigheidsgevoel hebben. Het negatieve verband tussen zittenblijven en het gevoel erbij te horen neemt toe in scholen en landen met een laag aantal zittenblijvers. Dit wijst erop dat in scholen en landen met een lage retentiesamenstelling, leerlingen die moeten zittenblijven een lager saamhorigheidsgevoel hebben vanwege zowel hun status als een leerling die heeft moeten zittenblijven als de afwezigheid van andere leerlingen die hebben moeten zittenblijven.

Referentie

Van Canegem, T., Van Houtte, M., & Demanet, J. (2022). Grade retention: A pathway to solitude? A cross-national multilevel analysis of the effects of being retained on students’ sense of belonging. Comparative Education Review, 66(4), 664-687.335.
 

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

https://doi.org/10.1086/721649


Trefwoorden

Zittenblijven; Saamhorigheidsgevoel; Crossnationaal onderzoek; Multilevel analyse; Onderwijssystemen