Side effects of academic engagement? How boys’ and girls’ well-being is related to their engagement and motivational regulation.
Auteurs
Kessels, U., & Van Houtte, M. (2021).

Abstract
Hoewel vrouwelijke leerlingen succesvoller zijn en meer gedragsmatige betrokkenheid tonen op school
dan mannelijke leerlingen, rapporteren ze ook lagere niveaus van subjectief welbevinden. Deze studie
onderzoekt hoe motivationele regulatie interageert met schoolbetrokkenheid in het voorspellen van
het subjectief welbevinden van mannelijke en vrouwelijke studenten. In vragenlijstgegevens van een
representatieve steekproef van Vlaamse studenten in het ASO (N = 3452, leeftijd 13-14) rapporteerden
vrouwelijke studenten een lager subjectief welbevinden, meer engagement, en meer autonome dan
gecontroleerde motivatie in vergelijking met mannelijke studenten. Multilevel-analyses, afzonderlijk
uitgevoerd voor vrouwelijke en mannelijke studenten, toonden aan dat voor beide geslachten
subjectief welbevinden positief geassocieerd was met bevlogenheid en negatief geassocieerd was met
een meer gecontroleerde dan autonome motivatie. Alleen voor vrouwelijke studenten was er een
significante interactie tussen motivationele regulatie en bevlogenheid bij het voorspellen van hun
welbevinden. De negatieve associatie tussen een meer gecontroleerde dan autonome motivatie en
subjectief welbevinden was minder sterk voor vrouwelijke studenten met een hogere
schoolbetrokkenheid.
While female students are more successful and show more behavioural engagement at school than
male students, they also report lower levels of subjective well-being. This study examines how
motivational regulation interacts with school engagement in predicting subjective well-being of male
and female students. In questionnaire data from a representative sample of Flemish students in the
academic track (N = 3452, age 13–14) female students reported lower subjective well-being, more
engagement, and more autonomous than controlled motivation compared to male students.
Multilevel-analyses, carried out separately for female and male students, revealed that for both
genders, subjective well-being was positively associated with engagement and negatively associated
with a more controlled than autonomous motivation. For female students only, motivational
regulation significantly interacted with engagement in predicting their well-being. The negative
association between having more controlled than autonomous motivation and subjective well-being
was less strong for female students showing higher school engagement.
Referentie
Kessels, U., & Van Houtte, M. (2021). Side effects of academic engagement?
How boys’ and girls’ well-being is related to their engagement and
motivational regulation. Gender and Education, 1-16.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
https://doi.org/10.1080/09540253.2021.2011840
Trefwoord(en)
Secundair onderwijs, institutionele context, onderwijssociologie, inclusie en
exclusie