The role of social support in fostering school engagement in urban schools characterised by high risk of early leaving from education and training.

Auteurs

Nouwen, W., & Clycq, N. (2019).

 PDF-versie

Abstract

Het aanpakken van het voortijdig verlaten van onderwijs en opleiding is een van de belangrijkste
doelstellingen van het onderwijsbeleid van de Europese Unie en veel van haar lidstaten. Dit artikel
biedt nieuwe inzichten over dit onderwerp door te bestuderen hoe zogenaamde risicoleerlingen hun
onderwijstraject ontwikkelen door hun houding ten opzichte van en betrokkenheid bij school te
verankeren in de verschillende ondersteuningsnetwerken die zij gebruiken. Wij stellen dat het concept
van schoolbetrokkenheid, geoperationaliseerd binnen het bredere theoretische kader van het zelfsysteem model van motivationele ontwikkeling, cruciaal is voor een beter begrip van voortijdig
verlaten van onderwijs en opleiding. De ‘structural equation modellen’ zijn gebaseerd op
onderzoeksgegevens van 1401 leerlingen uit graad 10 en 12 van beroepsgerichte leerwegen verspreid
over 26 verschillende stedelijke schoollocaties in Vlaanderen, België. De resultaten tonen aan dat steun
van ouders, medeleerlingen en in het bijzonder van leerkrachten de academische en gedragsmatige
betrokkenheid van leerlingen direct en indirect versterkt. Wij stellen dat universele en gerichte
ondersteuning door opvoeders een positieve invloed kan hebben op de pro-school attitudes en de
schoolbetrokkenheid van zogenaamde risicoleerlingen en één van de belangrijkste strategieën kan zijn
in de aanpak van voortijdig verlaten van onderwijs en opleiding.
Tackling early leaving from education and training (ELET) is one of the main education policy targets of
the European Union and many of its member states. This paper offers new insights on this issue by
studying how so-called at-risk students develop their educational trajectory by embedding their
attitudes towards and engagement in schooling within the various support networks they navigate.
We argue that the concept of school engagement, operationalized within the broader theoretical
framework of the self-system model of motivational development, is crucial for better understanding
ELET. The structural equation modelling is based upon survey data from 1401 students in grade 10 and
12 of vocational tracks across 26 different urban school locations in Flanders, Belgium. The results
show that parental, peer and in particular teacher support directly and indirectly strengthen students’
academic and behavioural engagement. We argue that universal and targeted support by educators
can positively impact pro-school attitudes and school engagement of so-called at-risk students and
may be one of the most important strategies in addressing ELET.

Referentie

Nouwen, W., & Clycq, N. (2019). The role of social support in fostering
school engagement in urban schools characterised by high risk of early
leaving from education and training. Social Psychology of Education, 22(5),
1215-1238.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

https://doi.org/10.1007/s11218-019-09521-6

Trefwoord(en)

Voortijdig verlaten van onderwijs en opleiding, motivatietheorie,
schoolbetrokkenheid, stedelijke scholen, structural equation modelling