Short-term longitudinal relationships between adolescents’ (cyber)bullying perpetration and bonding to school and teachers.
Auteurs
Pabian, S., & Vandebosch, H. (2016).

Abstract
Het doel van dit onderzoek was om bidirectionele relaties te testen tussen (cyber)pesten en a) binding
met school en b) binding met leraren. Deze relaties zijn onderzocht, waarbij gecontroleerd werd voor
traditioneel slachtofferschap en slachtofferschap van cyberpesten, evenals voor geslacht en leeftijd.
De steekproef bestaat uit 2.128 Belgische adolescenten, die deelnamen aan een panelonderzoek in
twee golven met een tijdsinterval van 6 maanden. De gegevens werden geanalyseerd met behulp van
cross-lagged panelanalyses. De resultaten wijzen op de robuuste tijdelijke stabiliteit van
verbondenheid met school en leraren, pesten (traditioneel en cyber) en slachtofferschap van pesten
(traditioneel en cyber). Voor leraarbinding werd een kleine negatieve bidirectionele relatie gevonden
met cyberpesten. Lage niveaus van leraarbinding op het eerste tijdstip voorspelden daaropvolgend
cyberpesten op het tweede tijdstip; cyberpesten op het eerste tijdstip leidde tot een latere slechte
leraarbinding op het tweede tijdstip. Anderzijds werden de verwachte longitudinale associaties tussen
schoolbinding en (cyber)pesten niet bevestigd. De resultaten van het huidige onderzoek impliceren
dat een positieve binding met leraren een beschermende factor kan zijn tegen pesten via het internet
of de mobiele telefoon. Ook verdere implicaties van deze resultaten voor preventie en interventie met
betrekking tot (cyber)pesten worden besproken.
The purpose of this study was to test bidirectional relationships between (cyber)bullying and a)
bonding to school and b) bonding to teachers. These relationships were examined while controlling for
traditional and cyberbullying victimization, as well as gender and age. The sample consisted of 2,128
Belgian early adolescents, who participated in a two-wave panel study with a 6-month time interval.
The data were analysed using cross-lagged panel analyses. The results indicate the robust temporal
stability of being bonded to school and teachers, bullying perpetration (traditional and cyber), and
bullying victimization (traditional and cyber). For teacher bonding, a small negative bidirectional
relationship was found with cyberbullying perpetration. Low levels of teacher bonding at Time 1
predicted subsequent cyberbullying at Time 2; cyberbullying at Time 1 led to later poor teacher
bonding at Time 2. On the other hand, the expected longitudinal associations between school bonding
and (cyber)bullying perpetration were not confirmed. The results of the current study implicate that a
positive bonding to teachers in particular could be a protective factor against bullying via the Internet
or mobile phone. Further implications of these results for prevention and intervention with regard to
(cyber)bullying are discussed.
Referentie
Pabian, S., & Vandebosch, H. (2016). Short-term longitudinal relationships between
adolescents’ (cyber)bullying perpetration and bonding to school and teachers.
International Journal of Behavioral Development, 40(2), 162–172.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
https://doi.org/10.1177/0165025415573639
Trefwoord(en)
Cyberbullying perpetration, early adolescents, school bonding, teacher bonding,
traditional bullying perpetration