Students pushed out of School : how school discipline is a selective force behind student turnover.

Auteurs

Degroote, E., Demanet, J., & Van Houtte, M. (2021).

 PDF-versie

Abstract

Deze studie wil nagaan of en hoe het niveau van disruptief gedrag van leerlingen een invloed heeft op
het verband tussen disciplinaire maatregelen en overplaatsing naar een andere school of schooluitval.
Multilevel analyses werden uitgevoerd op gegevens van 1955 leerlingen in 25 stedelijke secundaire
scholen in Gent (Vlaanderen) die deelnamen aan de International Study of City Youth (ISCY). De
resultaten tonen aan dat schooldiscipline een drijvende kracht is achter het verloop van leerlingen, en
voor mobiliteit van studenten, maar niet voor schooluitval, is schooldiscipline een sterkere voorspeller
voor leerlingen die minder storend gedrag vertonen op school. Wij suggereren dat deze leerlingen het
gevoel hebben dat ze oneerlijk behandeld worden en dat deze gevoelens de beslissing om van school
te veranderen in de hand werken.
This paper aims to uncover if and how students’ levels of disruptive behaviors influence the association
between being subjected to disciplinary actions and transferring schools or dropping out. Multilevel
analyses were carried out on data of 1955 students in 25 urban secondary schools in Ghent (Flanders)
that participated in the International Study of City Youth (ISCY). Results indicate that school discipline
is a driving force behind student turnover, and for student mobility, but not for student dropout, school
discipline is a stronger predictor for students who exhibit lower levels of disruptive behaviors in school.
We suggest that these students feel like they are being treated unfairly and that these feelings prompt
the decision to transfer schools.

Referentie

Degroote, E., Demanet, J., & Van Houtte, M. (2021). Students pushed out of School :
how school discipline is a selective force behind student turnover. In AERA 2021,
American Educational Research Association Annual Meeting, Abstracts. Online.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Conference Paper

Trefwoord(en)

Leerlingenverloop; schooldiscipline; storend gedrag; perceptie van
rechtvaardigheid; stedelijk onderwijs