Visiting borders in education: a creative approach with children in primary education.

Auteurs

Daelman, S., De Schauwer, E., & Van Hove, G. (2021).

 PDF-versie

Abstract

Dit onderzoek gaat over kinderen die ervaringen delen over zich thuis voelen op school, over toegang
krijgen en over het verkennen van complexe relaties langs verschuivende grenzen in
onderwijsruimten. Hun inzichten bieden een vergrootglas op normativiteit, verschil en sociale posities
in schoolruimtes. Door materiële en theoretische concepten aan te passen, brengen de auteurs in
kaart hoe kwalitatieve gegevensbeelden, die door kinderen werden gemaakt, en theorie elkaar
vormen om zin te geven aan complexe relationaliteiten die door kinderen werden besproken. Het
project wil zin geven aan wazige grenzen die kinderen uitsluiten in onderwijscontexten en grenzen
verleggen in methodes en ethiek in onderzoek met kinderen.
This study engages with children sharing experiences of belonging at school, of receiving access and of
exploring complex relationalities along shifting borders in educational spaces. Their understandings
offer a magnifying glass on normativity, difference and social positions in school spaces. Through
‘flattening and folding’ with material and theoretical concepts, the authors map how qualitative data
images made by children and theory constitute one another to make sense of complex relationalities
discussed by children. The project desires to make sense of blurry borders that exclude children in
educational contexts and to push borders in methods and ethics in research with children.

Referentie

Daelman, S., De Schauwer, E., & Van Hove, G. (2021). Visiting borders in education :
a creative approach with children in primary education. CHILDREN & SOCIETY.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1111/chso.12455

Trefwoord(en)

Stem; denken; toegang; grenzen; lager onderwijs; onderzoek met kinderen