Middle childhood support-seeking behavior during stress: links with self-reported attachment and future depressive symptoms.

Auteurs

Dujardin, A., Santens, T., Braet, C., De Raedt, R., Vos, P., Maes, B., Bosmans, G.
(2016).

 PDF-versie

Abstract

This study tested whether children’s more anxious and avoidant attachment is linked to decreased support-seeking behavior toward their mother during stress in middle childhood, and whether children’s decreased support-seeking behavior enhances the impact of experiencing life events on the increase of depressive symptoms 18 months later. Ninety-eight 8- to 12-year-old children filled out questionnaires assessing their level of anxious and avoidant attachment and depressive symptoms. Children’s support-seeking behavior was observed through measuring the time children waited before calling for their mother’s help while carrying out a stressful task. Results supported the hypothesis that more anxiously or avoidantly attached children waited longer before seeking maternal support. Moreover, waiting longer was related to increased depressive symptoms at follow-up in children who reported more experienced life events.

Deze studie onderzoekt of de angstige en vermijdende hechting van kinderen samenhangt met verminderd hulpzoekgedrag ten aanzien van hun moeder tijdens het ervaren van stress en of verminderd hulpzoekgedrag de impact van het ervaren van levensgebeurtenissen op depressiesymptomen verbetert. 98 8 tot 12-jarige kinderen vulden vragenlijsten in die peilden naar het niveau van angstig en vermijdende hechting en depressiesymptomen. Het hulpzoekgedrag van kinderen werd geobserveerd door te meten hoe lang het duurde voordat kinderen hun moeder om hulp vroegen bij het uitvoeren van een stresserende taak. De resultaten ondersteunen de hypothese dat kinderen met meer angstige of vermijdende hechting, langer wachtten voordat zij hulp van hun moeder zochten. Bovendien hangt het langer wachten samen met een toename van depressiesymptomen bij kinderen die meer levensgebeurtenissen ervaren hebben.

Referentie

Dujardin, A., Santens, T., Braet, C., De Raedt, R., Vos, P., Maes, B., Bosmans, G. (2016). Middle childhood support-seeking behavior during stress: links with selfreported attachment and future depressive symptoms. Child Development, 87(1), 326-340.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1111/cdev.12491

Trefwoord(en)

Attitude-prestatieparadox, Belgiƫ, secundair onderwijs, immigratie