Younger, dissatisfied, and unhealthy – Relative age in adolescence.

Auteurs

Fumarco, L, Baert, S, & Sarracino, F. (2020).

 PDF-versie

Abstract

We investigate whether relative age (i.e. the age gap between classmates) affects life satisfaction and health in adolescence. We analyse data on students between 10 and 17 years of age from the international survey ‘Health Behaviour in School-Aged Children’ and find robust evidence that a twelve-month increase in relative age (i.e. the hypothetical maximum age gap between classmates) i) increases life satisfaction by 0.168 standard deviations, ii) increases self-rated general health by 0.108 standard deviations, iii) decreases psychosomatic complaints by 0.072 standard deviations, and iv) decreases chances of being overweight by 2.4 %. These effects are comparable in size to the effects of students’ household socio-economic status. Finally, gaps in life satisfaction are the only ones to reduce with the increase in absolute age, but only in countries where the first tracking of students occurs at 14 years of age or later.

We onderzoeken of relatieve leeftijd (d.w.z. het leeftijdsverschil tussen klasgenoten) de levenstevredenheid en de gezondheid in de adolescentie beïnvloedt. We analyseren gegevens van leerlingen tussen 10 en 17 jaar uit het internationale onderzoek ‘Health Behaviour in School-Aged Children’ en er werd bewijs gevonden dat een stijging van de relatieve leeftijd met twaalf maanden (dwz het hypothetische maximale leeftijdsverschil tussen klasgenoten) i) de levenstevredenheid verhoogd met 0,168 standaarddeviaties, ii) de algemene gezondheid verhoogt met 0,108 standaarddeviaties, iii) psychosomatische klachten vermindert met 0,072 standaarddeviaties, en iv) de kans op overgewicht verlaagt met 2,4%. Deze effecten zijn qua omvang vergelijkbaar met de effecten van de sociaaleconomische status van het huishouden van studenten. Ten slotte zijn de verschillen in levenstevredenheid de enige die kleiner worden met de toename van de absolute leeftijd, echter enkel in landen waar de eerste tracking van leerlingen plaatsvindt op 14-jarige leeftijd of later.

Referentie

Fumarco, L, Baert, S, & Sarracino, F. (2020). Younger, dissatisfied, and unhealthy – Relative age in adolescence. Economics and Human Biology, 37, 100858–100858.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

https://doi.org/10.1016/j.ehb.2020.100858

Trefwoord(en)

Academic settings; Adolescent characteristics; Education policy; Health outcomes; Life-satisfaction.