Sexting, pressured sexting and image-based sexual abuse among a weighted-sample of heterosexual and LGB-youth.
Auteurs
Van Ouytsel, J., Walrave, M., De Marez, L., Vanhaelewyn, B., & Ponnet, K. (2021).

Abstract
Onderzoek naar de sexting-ervaringen van lesbische, homoseksuele en biseksuele (LGB) jongeren is beperkt. Problematische vormen van sexting, zoals het ongeoorloofd doorsturen van sextingbeelden, worden vaak niet gemeten. Bovendien bevatten eerdere studies meestal geen contextuele variabelen die een beter begrip van het gedrag zouden kunnen opleveren. Deze studie heeft tot doel deze belangrijke lacunes in de literatuur aan te vullen door een grote verscheidenheid aan meetinstrumenten voor sexting op te nemen, met inbegrip van problematische vormen van sexting. De studie rapporteert over de resultaten van een gewogen steekproef van 1306 holebi- en heteroseksuele respondenten (n = 647 jongens; 49,5% jongens; n = 659 meisjes; 50,5%) met een gemiddelde leeftijd van 15 jaar oud (M = 14,97; SD = 1,97) die een module over sexting invulden als onderdeel van een groter onderzoek naar hun mediagebruik. We vergeleken de betrokkenheid bij sexting tussen holebi- en heteroseksuele respondenten. De resultaten laten zien dat LHB-adolescenten een grotere kans hadden ooit een sextingafbeelding te hebben gemaakt, verstuurd of ontvangen dan heteroseksuele adolescenten. LHB-deelnemers hadden ook vaker te maken gehad met druk van iemand anders om een sextingbericht te sturen. Meisjes ervaarden ook vaker druk om aan sexting te doen dan jongens. Er waren geen significante verschillen naar geslacht of seksuele geaardheid voor het doorsturen of zien van doorgestuurde sextingbeelden. Deze studie benadrukt dat adolescente meisjes en holebi-adolescenten een hoger risico lopen om online seksuele druk te ervaren. Sextingvoorlichting zou onderdelen moeten bevatten die het gedrag van omstanders bespreken en hoe om te gaan met de druk van sexting.
Research on the sexting experiences of Lesbian, Gay and Bisexual (LGB) youth is limited. Prior work often does not measure problematic forms of sexting, such as the unauthorized forwarding of sexting images. Furthermore, previous studies did typically not include contextual variables that could provide a better understanding of the behaviors. This study aims to address these critical gaps in the literature by including a wide variety of measures on sexting, including problematic forms of sexting. The study reports on the results of a weighted sample of 1306 LGB and heterosexual respondents (n = 647 boys; 49.5% boys; n = 659 girls; 50.5%) with an average age of 15 years old (M = 14.97; SD = 1.97) who completed a module on sexting as part of a larger survey on their media use. We compared the engagement in sexting between LGB and heterosexual respondents. The results show that LGB adolescents were more likely to have ever created, sent or received a sexting image than heterosexual www.jeugdonderzoeksplatform.be 2 adolescents. LGB participants were also more likely to have ever experienced pressure from someone else to send a sexting message. Girls had also more often experienced pressure to engage in sexting than boys. There were no significant differences for gender or sexual orientation for the forwarding or seeing forwarded sexting images. This study highlights that adolescent girls and LGB adolescents are at a higher risk to experience online sexual pressure. Sexting education should include components that discuss bystander behavior and how to cope with sexting pressure.
Referentie
Van Ouytsel, J., Walrave, M., De Marez, L., Vanhaelewyn, B., & Ponnet, K. (2021). Sexting, pressured sexting and image-based sexual abuse among a weightedsample of heterosexual and LGB-youth. Computers in Human Behavior, 117.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1016/j.chb.2020.106630
Trefwoord(en)
Human-computer interactie, Arts and Humanities, Algemene psychologie, sexting, adolescenten, sextortion, LGB-jongeren, seksuele minderheden, dating geweld, prevalentie, gedrag, associatie, berichten, gezondheid, online, tieners, risico, perspectief