Me, Myself, and My Favorite Media Figure: An Objectification Perspective on the Role of Media and Peers in Early Adolescents’ Self-sexualization.

Auteurs

Trekels, J., & Eggermont, S. (2021)

 PDF-versie

Abstract

Deze studie streeft naar een dieper begrip van de associaties tussen de mate waarin adolescenten in
aanraking komen met seksualiserende berichten zowel via de media als via leeftijdsgenoten, en
zelfseksualisering (d.w.z. het vertonen van seksueel uiterlijkgedrag). Hiervoor houdt deze panelstudie
met drie waves (N = 971, 49% meisjes; Mage = 11.14) rekening met zowel intra- als interpersoonlijke
aspecten van seksualisering. Specifiek is aangetoond dat seksualiserende ervaringen een rol spelen bij
de acceptatie door individuen van het perspectief van een waarnemer op zowel hun eigen fysieke zelf
(intrapersoonlijk) als op anderen (interpersoonlijk), die werden opgenomen als bemiddelende
variabelen. Structurele vergelijkingsmodellering toonde dat interacties met leeftijdsgenoten (W1)
verband hielden met zelfobjectivering (W2) maar niet met de objectivering van anderen (W2).
Bovendien werd zelfobjectivering (W2) maar niet de objectivering van anderen (W2) op zijn beurt
geassocieerd met zelfseksualisering. De bevindingen wijzen er daarbij op dat een op het uiterlijk
gerichte houding ten opzichte van het zelf sterker correleerde met zelf-seksualisering dan een
geobjectiveerde perceptie van anderen. Bovendien komt de investering in het uiterlijk van jonge
adolescenten hoogstwaarschijnlijk voort uit het tegenkomen van seksualiserende berichten via
interacties en met leeftijdsgenoten in plaats van uit persoonlijk mediagebruik.

This study seeks a deeper understanding of the associations between early adolescents’ encounter
with sexualizing messages, both through media and peers, and self-sexualization (i.e., performing
sexualizing appearance behaviors). To address this aim, this three-wave panel study (N = 971, 49%
girls; Mage = 11.14) takes both intra- and interpersonal aspects of sexualization into account.
Specifically, sexualizing experiences have been shown to play a role in individuals’ adoption of an
observer’s perspective on both their own physical self (intrapersonal) and on others (interpersonal),
which were included as mediating variables. Structural equation modeling revealed that interactions
with peers (W1) related to self-objectification (W2) but not the objectification of others (W2).
Moreover, self-objectification (W2) but not the objectification of others (W2) was, in turn, associated
with self-sexualization. The findings thereby point out that an appearance-focused attitude toward the
self was a more important correlate of self-sexualization than an objectified perception of others.
Moreover, early adolescents’ appearance investment most likely stems from encountering sexualizing
messages through interactions and with peers rather than from personal media use.

Referentie

Trekels, J., & Eggermont, S. (2021). Me, Myself, and My Favorite Media Figure: An Objectification Perspective on the Role of Media and Peers in Early Adolescents’ Self-sexualization. Mass Communication and Society, 24(1), 31–56

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1080/15205436.2020.1817943