Adolescents’ selfie-activities and idealized online self-presentation: An application of the sociocultural model.

Auteurs

Rousseau, A. (2020).

 PDF-versie

Abstract

Onderzoek heeft aangetoond dat het nemen en bekijken van geïdealiseerde selfies kan leiden tot een negatief lichaamsbeeld. Gezien de negatieve consequenties geassocieerd met selfie-activiteiten, is het belangrijk om factoren te verkennen die relateren aan geïdealiseerde zelfpresentatie op sociale media. Door het combineren van inzichten van socioculturele, sociale vergelijking en de objectivatietheorie, onderscheiden en onderzoeken we vier verschillen paden die blootstelling via de media wat betreft uiterlijk aan selfie-gedrag linken (bijvoorbeeld het nemen/posten van selfies en selfie-investering en – manipulatie) via de internalisatie en sociale media-vergelijking. Daarnaast onderzochten we de beschermende rol van positieve peer body talk. Een sample van 949 Belgische adolescenten van 14 tot 18 jaar (Mleeftijd=15.45, SD=1.37) namen deel aan een online vragenlijst. Structurele vergelijkingsanalyses tonen aan dat media-aandacht wat betreft uiterlijk positief gerelateerd was aan het nemen en posten van selfies via internalisatie en sociale media-vergelijking. Zowel internalisatie en sociale media-vergelijking waren positief gerelateerd aan selfie-manipulatie en selfie-investering. Daarnaast tonen resultaten een beschermende rol van positieve peer body talk tegen de internalisatie van dunne/atletische idealen. Voor adolescenten die deelnamen in meer positieve peer body talk, resulteerde het kijken van uiterlijk gerelateerde media in minder internalisering van dunne/atletische idealen. Over het algemeen benadrukken deze resultaten de cruciale rol van leeftijdsgenoten -en meer specifiek de goedkeuring van leeftijdsgenoten- in het bevestigen en bekritiseren van dominante idealen rond uiterlijk en het vormen van de manier waarop adolescenten zichzelf online presenteren.

Research has indicated that the taking and viewing of idealized selfies can result in negative body image outcomes. Given the negative consequences associated with selfie activities, it is important to explore factors that relate to idealized self-presentation on social media. Combining insights of sociocultural, social comparison, and objectification theory, we distinguished and examined four different pathways linking appearance media exposure to selfie-behavior (i.e., selfie taking/posting and selfie-investment and manipulation) via internalization and social media comparison. Additionally, we examined the protective role of positive peer body talk. A sample of 949 Belgian adolescents aged 14-18 (Mage = 15.45, SD = 1.37) participated in an online survey. Structural equation analyses showed that appearance-related media exposure was positively related to selfie-taking and –posting via internalization and social media comparison. Both internalization and social media comparison were positively related to selfie manipulation and selfie-investment. Additionally, results indicated a protective role of positive peer body talk against thin/athletic-ideal internalization. For adolescents who engaged in more positive body talk, watching appearance-related media content resulted in less www.jeugdonderzoeksplatform.be 2 thin/athletic-ideal internalization. Overall, the findings emphasize the crucial role of peers –and more specifically peer validation –in reinforcing and criticizing dominant appearance ideals and shaping the way adolescents present themselves online.

Referentie

Rousseau, A. (2020). Adolescents’ selfie-activities and idealized online selfpresentation: An application of the sociocultural model. Body image, 36, 16–26.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1016/j.bodyim.2020.10.005

Trefwoord(en)

België; economie van onderwijs; economie van gezondheid; economie van slaap; academische prestaties; slaapkwaliteit